Κωδικοί βλαβών (Check Engine) | Τί είναι και γιατί δε χρειάζεται να φοβόμαστε;
Όπως πιθανόν όλοι έχουμε δει στο όχημα μας υπάρχει ένα σύμβολο το οποίο εμφανίζεται όταν έχουμε κάποια βλάβη στον κινητήρα μας. Το σύμβολο αυτό είναι κίτρινο και συνήθως αναφέρεται ως λαμπάκι μηχανής ή check engine.
Για να μπορέσουμε να μάθουμε τι πρόβλημα έχει το όχημα μας θα πρέπει να συνδεθεί σε διαγνωστικό μηχάνημα ( ιδανικά στο γνήσιο πρόγραμμα του οχήματος μας ), με τον τρόπο αυτό θα μπορέσουμε να “μεταφράσουμε” τι σημαίνει η κίτρινη ένδειξή.
Πολλές φορές θα δούμε και τα αρχικά DTC ( Diagnostic Trouble Code ),ο αριθμός των κωδικών βλαβών είναι πάνω από 5000 διαφορετικοί κωδικοί.
Οι κωδικοί βλάβης έχουν την εξής μορφή :
Π.χ. Ρ 0 4 2 0
Μπροστά έχουν ένα γράμμα και στην συνέχεια ακολουθούν τέσσερις αριθμοί.
Η αρίθμηση είναι συγκεκριμένη και έχει ως εξής:
- Ο πρώτος αριθμός θα είναι είτε 0 που αφορά σε μια γενική βλάβη όλων των κατασκευαστών είτε θα ξεκινάει με 1 που είναι συγκεκριμένος κωδικός του εκάστοτε κατασκευαστή.
- Ο δεύτερο αριθμός αναφέρεται στις εξής υποκατηγορίες :
- Σύστημα καυσίμου ή μέτρηση αέρα
- Σύστημα καυσίμου ή μέτρηση αέρα ( στο σύστημα του ψεκασμού )
- Ανάφλεξη ή έλλειψη ανάφλεξης
- Εκπομπές καυσαερίων
- Ταχύτητα οχήματος και έλεγχος ρελαντί
- Κεντρική μονάδα επεξεργασίας και δεδομένα εξόδου
- Κιβώτιο ταχυτήτων
- Κιβώτιο ταχυτήτων
- Κιβώτιο ταχυτήτων
- Οι δυο τελευταίοι αριθμοί είναι αυτοί που προσδιορίζουν την βλάβη.
Ορισμένες φορές μπορεί να δούμε να εμφανίζονται 6 αριθμοί, οι δυο τελευταίοι αριθμοί αφορούν συγκεκριμένο κατασκευαστή και όχι έναν γενικό κωδικό βλάβης που αφορά όλους τους κατασκευαστές.
Π.χ. Ρ 0170-11 αφορά Οpel
Αρχικά οι κατηγορίες των βλαβών χωρίζονται εξής :
- Ρ = powertrain, αφορά τον κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων, το σύστημα ψεκασμού και άλλα μέρη που σχετίζονται με τα παραπάνω.
- C = chassis,
- B = body,
- U = network
Έτσι με το γράμμα και την αρίθμηση έχουμε των κωδικό βλάβης που μας υποδεικνύει την βλάβη του οχήματος.
Μερικά παραδείγματα βλαβών :
Ρ 0420 = καταλύτης
Ρ 0300 = έλλειψη ανάφλεξης, missfire ( αφλογιστία )
B 1102 = χαμηλή τάση μπαταρίας
Ρ 1614 = λανθασμένη μετάδοση κλειδιού
P 0106 = Αισθητήρας απόλυτης πίεσης
P 0340 = Αισθητήρας θέσης εκκεντροφόρου
Ρ 0335 = Αισθητήρας θέσης στροφάλου
Ρ 2202 = Αισθητήρας μονοξειδίου του αζώτου
Για να μπορέσει το όχημα μας να επικοινωνεί μεταξύ των εγκεφάλων θα πρέπει να έχει έναν συγκεκριμένο τρόπο ( πρωτόκολλο ) επικοινωνίας.
Τα πρωτόκολλα επικοινωνίας ενός οχήματος είναι:
- SAE J1850 PWM
- SAE J 1850 VPW
- ISO 9141-2
- ISO 14230 ( KWP2000 )
- ISO 15765-4 CAN ( SAE J2480 )
Ας δούμε λίγο τα πρωτόκολλα πιο αναλυτικά:
SAE J1850 PWM
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά, τα αρχικά PWM σημαίνουν Pulse Width Modulation.
Η ταχύτητα από το συγκεκριμένο πρωτόκολλο είναι στα 41,6 kbps και συνήθως χρησιμοποιείται στα Ford. Το πρωτόκολλο αυτό ξεκίνησε στην Αμερική το 1996 και εμφανίστηκε στην Ευρώπη το 2001.
Εδώ η επαφές που χρειάζονται είναι η 2,4,5,10 και 16.
SAE J1850 VPW
Εδώ τα αρχικά μας είναι Variable pulse width.
Η επαφές που χρειάζονται για την λειτουργία αυτού του πρωτόκολλου είναι η 2,4,5 και 16. Η ταχύτητά επικοινωνίας είναι 10,4Kb/s και χρησιμοποιείται συνήθως σε οχήματα της GM και Chrysler. To πρωτόκολλο είναι σχετικά κοινό με αυτό της Ford αλλά είναι αισθητά πιο αργό, με τον τρόπο επικοινωνίας να γίνεται μόνο μέσω ενός καλωδίου. ( η επαφή νούμερο 2 ).
ISO 9141-2
Οι επαφές που χρειάζονται σε αυτό το πρωτόκολλο είναι η 4,5,7,15 και 16. Το πρωτόκολλο αυτό χρησιμοποιείται σε ευρωπαϊκά, ασιατικά και οχήματα της Chrysler. Η ταχύτητα ανάγνωσης είναι 10,4 Kb/s
ISO 1423O KWP2000
Το πρωτόκολλο Iso 14230 αφορά την επικοινωνία στο σύστημα διεύθυνσης και το kwp2000 αφορά την επικοινωνία με τον εγκέφαλο του οχήματος
Η ταχύτητα επικοινωνίας στο συγκεκριμένο πρωτόκολλο ξεκινάει από τα 10,4 kbps και φτάνει μέχρι τα 125kbps, το συγκεκριμένο πρωτόκολλο θα το δούμε σε πολλές εταιρείες, π.χ. VW Group, BMW, Mercedes κ.α..
Το πρωτόκολλο αυτό εμφανίστηκε σε μεγάλη μερίδα οχημάτων, λόγω χαμηλούς κόστους, υποστηρίζεται από πολλές μάρκες και είναι πολύ αξιόπιστο στην σύνδεση του.
Θύρα OBD
Η θύρα OBD έχει 16 επαφές, η κάθε επαφή έχει συγκεκριμένη ερμηνεία.
Οι 16 επαφές είναι οι εξής :
1) Αυτή η επαφή διαφοροποιείται ανάλογα τον κατασκευαστή
2) SAE J1850 BUS+ είναι η θετική επαφή από το συγκεκριμένο πρωτόκολλο
3) Αυτή η επαφή διαφοροποιείται ανάλογα τον κατασκευαστή
4) Tο σώμα του οχήματος (σασί)
5) Tο σώμα του σήματος
6) CAN HIGH, ISO 15765-4, SAE J2284
7) K line pin, ISO 9141-2, ISO 14230-4
8) Αυτή η επαφή διαφοροποιείται ανάλογα τον κατασκευαστή
9) Αυτή η επαφή διαφοροποιείται ανάλογα τον κατασκευαστή
10) SAE J1850 , αυτή η επαφή ακολουθεί το πρωτόκολλο VPW
11) Αυτή η επαφή διαφοροποιείται ανάλογα τον κατασκευαστή
12) Αυτή η επαφή διαφοροποιείται ανάλογα τον κατασκευαστή
13) Αυτή η επαφή διαφοροποιείται ανάλογα τον κατασκευαστή
14) CAN Low ISO 15765, SAE J2284, χρησιμοποιεί δυο καλώδια για πρωτόκολλο CAN
15) K line pin, ISO 9141-2, ISO 14230-4
16) Ρεύμα μπαταρίας (12V ή 24V)
Απο όλα τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι μπορούμε να πάρουμε πάρα πολλές πληροφορίες για την κατάσταση του οχήματος μας. Πολλές φορές η βλάβη που έχει το όχημα μας θα χρήζει άμεσης αντιμετώπισης ή απλώς είναι ένα μεμονωμένο συμβάν.
Όπως αναφέραμε μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες από το όχημα μας, αλλά ταυτόχρονα μπορούμε και να δώσουμε πληροφορίες στο όχημα μας. Σε πολλά οχήματα μπορεί να γίνει προγραμματισμός του εγκεφάλου (π.χ. για αύξηση ιπποδύναμης) μέσω της διαγνωστικής θύρας OBD ΙΙ.
ΤΙP
Όταν εμφανιστεί το σύμβολο του check engine και δεν παρατηρούμε κάτι διαφορετικό στην λειτουργία ή στον ήχο του κινητήρα μας, τότε πιθανόν να έχουμε την άνεση να πάμε το όχημα οδικώς στο συνεργείο, χωρίς να χρειαστεί να ακινητοποιηθεί και να περιμένουμε οδική βοήθεια.