Οι κανονισμοί εκπομπών ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης | Τα EURO και οι κατηγορίες οχημάτων

Οι κανονισμοί εκπομπών ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γνωστοί ως πρότυπα Euro, θεσπίστηκαν για να περιορίσουν τις εκπομπές ρύπων από τα οχήματα και να βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα. Παρακάτω είναι μια λίστα με τις χρονολογίες εφαρμογής των διαφόρων προτύπων Euro και τα χαρακτηριστικά κάθε ενός:

Euro 1(1992)
– Εφαρμογή: Ιούλιος 1992
– Χαρακτηριστικά: Το πρώτο πρότυπο που εισήγαγε περιορισμούς στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO), υδρογονανθράκων (HC), και οξειδίων του αζώτου (NOx). Υποχρεωτική η χρήση καταλυτών σε βενζινοκίνητα οχήματα.
– Όρια εκπομπών: 2.72 g/km CO και 0.97 g/km NOx.

Euro 2 (1996)
– Εφαρμογή: Ιανουάριος 1996
– Χαρακτηριστικά: Περιορισμένα όρια για εκπομπές NOx, CO και υδρογονανθράκων. Επίσης, έγιναν πιο αυστηροί οι κανονισμοί για τα βαρέα οχήματα.
– Όρια εκπομπών: 2.2 g/km CO και 0.5 g/km NOx για επιβατικά οχήματα.

Euro 3 (2000)
– Εφαρμογή: Ιανουάριος 2000
– Χαρακτηριστικά: Περιορισμός των εκπομπών NOx και λεπτομερείς κανονισμοί για τα σωματίδια (PM) στα πετρελαιοκίνητα οχήματα.
– Όρια εκπομπών: 2.3 g/km CO, 0.2 g/km HC, 0.15 g/km NOx, και 0.05 g/km PM (για diesel).

Euro 4 (2005)
– Εφαρμογή: Ιανουάριος 2005
– Χαρακτηριστικά: Ακόμη αυστηρότερα όρια στις εκπομπές NOx και PM, ιδίως για πετρελαιοκίνητα οχήματα. Υποχρεωτική η χρήση φίλτρων σωματιδίων (DPF) σε πολλά diesel οχήματα.
– Όρια εκπομπών: 1.0 g/km CO, 0.10 g/km NOx, 0.025 g/km PM (για diesel).

Euro 5 (2009)
– Εφαρμογή: Σεπτέμβριος 2009
– Χαρακτηριστικά: Απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων χωρίς φίλτρο σωματιδίων για πετρελαιοκίνητα οχήματα. Σημαντική μείωση των εκπομπών NOx.
– Όρια εκπομπών: 0.18 g/km NOx και 0.005 g/km PM για diesel οχήματα, ενώ για τα βενζινοκίνητα 0.06 g/km NOx.

Euro 6 (2014)
– Εφαρμογή: Σεπτέμβριος 2014
– Χαρακτηριστικά: Επιπλέον μείωση των εκπομπών NOx από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Απαιτείται η χρήση τεχνολογιών όπως το σύστημα SCR (Selective Catalytic Reduction) και το AdBlue για να πληρούν τα οχήματα τις απαιτήσεις.
– Όρια εκπομπών: 0.08 g/km NOx και 0.0045 g/km PM για diesel οχήματα.

Euro 7 (Προγραμματισμένο για το 2025)
– Προγραμματισμένη Εφαρμογή: 2025
– Χαρακτηριστικά: Αναμένεται να επιβάλει ακόμη αυστηρότερα όρια στις εκπομπές ρύπων για όλα τα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτροκίνητων και υβριδικών. Θα δίνεται έμφαση στη μείωση των εκπομπών μικροσωματιδίων και NOx.

Κάθε ένα από τα παραπάνω πρότυπα έχει ως στόχο τη συνεχή μείωση των εκπομπών και τη βελτίωση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας των οχημάτων στην Ευρώπη.

Υπάρχουν υποκατηγορίες στους κανονισμούς;

Ναι, τα πρότυπα εκπομπών “Euro” περιλαμβάνουν και υποκατηγορίες για διάφορες κατηγορίες οχημάτων, όπως επιβατικά, ελαφρά επαγγελματικά και βαρέα οχήματα. Κάθε υποκατηγορία εφαρμόζει συγκεκριμένες απαιτήσεις εκπομπών ανάλογα με τον τύπο του οχήματος. Οι πιο σημαντικές υποκατηγορίες περιλαμβάνουν τα εξής:

Υποκατηγορίες του Euro 5 και Euro 6:
1. Euro 5a και 5b (για επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα):
– Euro 5a (2009): Εισάγει όρια για εκπομπές σωματιδίων (PM).
– Euro 5b (2011): Σαφέστερες απαιτήσεις και αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές NOx και υδρογονανθράκων (HC), καθώς και πιο αυστηρές δοκιμές για τα σωματίδια (PM).

2. Euro 6b και 6c (για επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα):
– Euro 6b (2014): Αφορά τα πρώτα αυστηρά όρια για εκπομπές NOx στα πετρελαιοκίνητα οχήματα και ενσωματώνει την απαίτηση για σύστημα SCR.
– Euro 6c (2017): Περιλαμβάνει πιο αυστηρές δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης (RDE) για τον εντοπισμό των πραγματικών εκπομπών, καθώς και την εισαγωγή πιο αυστηρών ορίων για τις εκπομπές NOx.

3. Euro 6d-TEMP και Euro 6d (για επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα):
– Euro 6d-TEMP (2019): Περιλαμβάνει προσωρινά όρια για τις εκπομπές NOx και άλλων ρύπων σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης (RDE), επιτρέποντας κάποια απόκλιση από τα όρια δοκιμών.
– Euro 6d(2020): Απαιτεί πλήρη συμμόρφωση με τα όρια εκπομπών σε δοκιμές RDE χωρίς αποκλίσεις.

Υποκατηγορίες για βαρέα οχήματα:
Οι κανονισμοί για τα βαρέα οχήματα έχουν ξεχωριστές υποκατηγορίες, όπως τα **Euro VI**, που έχουν διαφορετικά όρια εκπομπών και εξειδικευμένες απαιτήσεις για φορτηγά και λεωφορεία, με έμφαση στη μείωση των σωματιδίων (PM) και των οξειδίων του αζώτου (NOx) μέσω τεχνολογιών όπως το SCR και το EGR (Exhaust Gas Recirculation).

Αυτές οι υποκατηγορίες προσαρμόζουν τις απαιτήσεις ανάλογα με την τεχνολογία και το μέγεθος του οχήματος, προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερη αποδοτικότητα και μειωμένες εκπομπές σε διάφορους τύπους οχημάτων.

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights