Σύστημα πέδησης μέρος 3ο | Σεβρόφρενο

Γειά σου φίλε και φίλη της αυτοκίνησης! Σε αυτή τη σειρά άρθρων για το σύστημα πέδησης ο σκοπός μου είναι να σε κάνω να καταλάβεις πώς λειτουργεί, με όσο πιο απλό τρόπο μπορώ.Στο άρθρο αυτό λοιπόν, πρόκειται να περιγράψω και να σου δώσω να καταλάβεις πώς λειτουργεί το σερβόφρενο ή σεβρόφρενο. Ένα πολύ σημαντικό εξάρτημα του συστήματος πέδησης. 

Σεβρόφρενο

Η αποστολή

Η αποστολή του είναι να βοηθήσει στον πολλαπλασιασμό της μυϊκής δύναμης που ασκεί ο οδηγός στο πεντάλ του φρένου. Έτσι δε χρειάζεται να ζορίζεται και να κουράζεται το πόδι, οπότε το φρενάρισμα γίνεται μια εύκολη διαδικασία. 

Ο τρόπος

Ο τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνεται αυτή η διαδικασία είναι απλός. Χρησιμοποιείται ένα ενισχυτής δύναμης ο οποίος δουλεύει με υποπίεση. Υπάρχει βέβαια και ενισχυτής ο οποίος δουλεύει με συμπιεσμένο αέρα, αλλά χρησιμοποιείται σπάνια.

Τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρα δημιουργούν υποπίεση η οποία παρέχεται από την πολλαπλή εισαγωγής. Η υποπίεση αυτή είναι τόσο μικρή έως 0,2 bar. Γι’αυτό είναι απαραίτητες οι μεγάλες επιφάνειες και οι χώροι για δημιουργία κατάλληλων δυνάμεων (έως 4 φορές μεγαλύτερες). Αποτέλεσμα: μεγάλοι χρόνοι για πλήρωση και εκκένωση. 

Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα χρησιμοποιούν αντλίες κενού (exhauster) για τη δημιουργία υποπίεσης.

Η δομή

Το έμβολο εργασίας με την κυλιόμενη μεμβράνη, διαιρεί το κέλυφος του ενισχυτή στο θάλαμο υποπίεσης και το θάλαμο εργασίας. Ο χώρος εργασίας συνδέεται και με εξωτερικό αέρα και με το θάλαμο υποπίεσης, μέσω της διπλή βαλβίδας. Αυτή η βαλβίδα ενεργοποείται από το πεντάλ του φρένου, μέσω ενός βάκτρου. Αν ο ενισχυτής δεν δουλεύει, μπορεί να ενεργοποιηθεί το βάκτρο πίεσης χωρίς την υποβοήθησή του.

Θέσεις

  1. Ελεύθερη (δεν πατάμε το πεντάλ του φρένου). Σε αυτή την περίπτωση η βαλβίδα του εξωτερικού αέρα είναι κλειστή και ο θάλαμος εργασίας συνδέεται μέσω της ανοιχτής βαλβίδας υποπίεσης με τον θάλαμο υποπίεσης. Τώρα έχουμε ίδια πίεση και στις δυο πλευρές του εμβόλου. Το έμβολο εργασίας διατηρείται σε θέση ηρεμίας από το ελατήριο θλίψης.
  2. Ενδιάμεση (πατάμε ώστε να μειώσουμε ομαλά την ταχύτητα του οχήματος). Πατώντας το πεντάλ του φρένου κλείνει η βαλβίδα υποπίεσης και ανοίγει αυτή του εξωτερικού αέρα. Η υποπίεση ελαττώνεται μέχρι η πίεση του κύριου κυλίνδρου (αντλίας) να ακινητοποιήσει το βάκτρο (βελόνα) πίεσης και ταυτόχρονα το δίσκο αντίδρασης και το έμβολο της βαλβίδας. Αυτό το έμβολο κάθεται στη διπλή βαλβίδα και κλείνει τη βαλβίδα του εξωτερικού αέρα. Η διαφορά πίεσης μεταξύ θαλάμου εργασίας και θαλάμου υποπίεσης, μετράει (σημείο αναφοράς) τη δύναμη του ενισχυτή.
  3. Πλήρης πέδηση (πατάμε τέρμα κάτω το φρένο). Σε αυτή την περίπτωση το βάκτρο πίεσης και του εμβόλου παραμορφώνουν το δίσκο αντίδρασης, με αποτέλεσμα να ανοίγει πλήρως η βαλβίδα του εξωτερικού αέρα. Έτσι έχουμε τη μέγιστη διαφορά πίεσης μεταξύ των δυο θαλάμων (υποπίεσης και εργασίας).

Πηγές

Βιβλίο Τεχνολογία αυτοκινήτου μέρος 2ο

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights