Γιατί υπάρχει διαρροή λαδιού στο σύστημα ψύξης του στροβιλοσυμπιεστή (Τούρμπο);
Γειά σου φίλε και φίλη της αυτοκίνησης!Σε αυτό το μικρό άρθρο θα ορίσουμε τους λόγους που μπορεί να βλέπουμε λάδια στους σωλήνες μεταφοράς αέρα προς και από το ψυγείο του στροβιλοσυμπιεστή και τις συνέπειες αυτής της κατάστασης.
Το σύστημα τούρμπο
Σε αυτή την εικόνα βλέπεις ότι υπάρχει ένα σύστημα για τη μεταφορά:
- του εισερχόμενου αέρα του περιβάλλοντος
- την ψύξη του από το ψυγείο του συμπιεστή
- την εισαγωγή του στον κινητήρα
- την εξαγωγή του σε μορφή καυσαερίων προς τον στρόβιλο
Η κυκλοφορία είναι τόσο απλή όσο τη διαβάζεις παραπάνω.Ένα πολύ απλό κύκλωμα/σύστημα όπου εκμεταλλεύεται στο τέλος της πορείας του αέρα την ενέργεια των δημιουργημένων καυσαερίων και έτσι ανεβάζει την επίδοση και απόδοση του κινητήρα.
Η εσωτερική δομή και στεγανοποίηση
Εδώ βλέπεις πώς κινείται το λάδι μέσα στην τουρμπίνα. Αρχικά υπάρχει και λάδι για τη μείωση της τριβής των ρουλεμάν και των μηχανικών μερών, αλλά και ψυκτικό υγρό (νερά) για τη μείωση της θερμοκρασίας της. Δεν είναι πάντα και τα δυο μαζί, αλλά σίγουρα αυτό που υπάρχει πάντα είναι το λάδι μέσα στην τουρμπίνα.
Τα βήματα που κάνει το λάδι για να ολοκληρώσει τον κύκλο της μετακίνησης του είναι τα εξής:
- Παρέχεται μέσω του σωλήνα παροχής στο πάνω τμήμα της τουρμπίνας, προερχόμενο από τον κορμό και τη βάση του ψυγείου λαδιού
- Συνεχίζει μέσα σε “δρόμους” διόδους προς τον κομπρέσορα και τον στρόβιλο, για να μειώσει την τριβή του άξονα και των ρουλεμάν
- τέλος επιστρέφει μέσω του σωλήνα επιστροφής προς το κάρτερ (ελαιολεκάνη)
Λόγοι διαρροής λαδιού
Αφού έγραψα για το πώς είναι το σύστημα του στροβιλοσυμπιεστή, η δομή και η στεγανοποίηση του, είμαστε έτοιμοι να μιλήσουμε για τους λόγους που μπορεί να βλέπεις διαρροές στο ψυγείο ή στους σωλήνες.
Αυτοί είναι:
- Χαλάρωση των στεγανοποιητικών δακτυλίων, λόγω πολλών χιλιάδων περιστρόφων του στοβιλοσυμπιεστή, υπάρχει κόπωση των εξαρτημάτων οπότε υπάρχει μεγαλύτερη ανοχή. Γι’αυτό το λόγο διαρρέει το λάδι.
- Κακή ποιότητα λαδιού με αποτέλεσμα να γεμίζει το κέλυφος του άξονα και των ρουλεμάν και να ξεχειλίζει. Η ποιότητα του λαδιού είναι σημαντική για να μπορέσει να κινηθεί στις μικρές οπές εσωτερικά του τούρμπο.
- Η τακτική και προγραμματισμένη αντικατάσταση των λαδιών του κινητήρα. Οι καθυστερημένες αλλαγές λαδιών, δημιουργούν βρωμιές και δεν μπορεί να μετακινηθεί το λάδι το ίδιο εύκολα σε όλα τα σημεία.
- Βρώμικο φίλτρο αέρα. Το φίλτρο αέρα είναι το πρώτο εξάρτημα του κινητήρα και του τούρμπο που έρχεται σε επαφή ο εισερχόμενος αέρας. Όταν το φίλτρο είναι βρώμικο, ο αέρας μεταφέρει τα μικροσωματίδια σε όλο το σύστημα με αποτέλεσμα να έρχονται σε επαφή με το λάδι εντός του στροβιλοσυμπιεστή και να βουλώνει διάφορα μηχανικά μέρη.
- Η τρύπα του σωλήνα επιστροφής προς το κάρτερ, δεν έχει σωστή διάμετρο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μεγαλύτερη πίεση μέσα στο σωλήνα και το λάδι γυρίζει πίσω μέσα στο κέλυφος του άξονα. Έτσι ξεχειλίζει το λάδι και μεταφέρεται σε όλο το σύστημα.
Λύσεις:
- Τακτικές αντικαταστάσεις λαδιών
- Χρήση καλού ποιοτικά λαδιού (προδιαγραφή κατασκευαστή)
- Καθαρισμός του ψυγείου του συστήματος (intercooler) μια φορά το χρόνο, μετά από την πρώτη παρατήρηση διαρροών
- Εύρεση του πραγματικού λόγου όπου υπάρχουν διαρροές. Αυτό σημαίνει ότι θα έπρεπε να αναζητήσουμε τον λόγο όπου κάτι δεν πάει καλά και υπάρχουν διαρροές.
- Αντικατάσταση φίλτρου αέρα, αν αυτό είναι λερωμένο.
Επίλογος
Φυσικά μιλάω για τα βασικά προβλήματα και τις πιο διαδεδομένες λύσεις που έχω συναντήσει ή έχω αναζητήσει. Ίσως να υπάρχουν κι’αλλες λύσεις και ακόμη περισσότεροι λόγοι όπου κάποιος/α έχει παρατηρήσει πρόκληση διαρροών λαδιού. Αν γνωρίζεις κάτι περισσότερο ή έχεις συναντήσει κάτι διαφορετικό, θα ήθελα να το μοιραστείς μαζί μας στα σχόλια.
Καλή συνέχεια!😉
Πραγματικά μπράβο.. Απλά λόγια και περιεκτικά για την εύκολη κατανόηση του άρθρου!
Θέλουμε κι άλλα άρθρα για turbo, intercooler και όλα τα συναφή!
Συνεχίστε δυνατά!!
Ευχαριστούμε θερμά για το σχόλιο. Η κοινότητα αυτή και η εξέλιξη, είναι το κίνητρό μας για ότι κάνουμε.