Σκελετός οχήματος
Ο Σκελετός οχήματος είναι η βασική κατασκευή πάνω στην οποία στηρίζονται όλα τα μέρη ενός οχήματος ώστε να διαμορφωθεί και να κινηθεί, είναι στιβαρός και μπορούμε να τον παρομοιάσουμε με τον ανθρώπινο σκελετό ο οποίος είναι η κατασκευή στήριξης τους ανθρώπινου σώματος.
Ιστορία
Μέχρι τη δεκαετία του ’30, κάθε επιβατικό όχημα είχε ένα πλαίσιο (βάση) χωρισμένο από το σώμα του το οποίο στηριζόταν στο πλαίσιο. Η κατασκευή αυτή είναι γνωστή ως «σώμα πάνω σε πλαίσιο». Με τα χρόνια ο σχεδιασμός άλλαξε και έγινε όλος ο σκελετός ένα σώμα.
Βέβαια ακόμα και τώρα όλα τα βαρέα κυρίως οχήματα έχουν κατασκευή «σώμα πάνω σε πλαίσιο».
Οι βασικές λειτουργίες ενός σκελετού είναι οι εξής:
- Να στηρίξει τα μηχανικά μέρη και το σώμα του οχήματος
- Για την αντιμετώπιση στατικών και δυναμικών φορτίων, χωρίς αδικαιολόγητη εκτροπή ή παραμόρφωση
Αυτά περιλαμβάνουν:
- Βάρος του σκελετού, των επιβατών και διάφορα φορτία από πρόσθετα βάρη.
- Η κατακόρυφη και η στρεπτική συστροφή που μεταδίδεται μεταβαίνοντας σε ανώμαλες επιφάνειες.
- Οι εγκάρσιες πλευρικές δυνάμεις που προκαλούνται από συνθήκες οδοστρώματος, πλευρικού ανέμου και οδήγηση του οχήματος
- Η ροπή του κινητήρα και της μετάδοσης
- Οι διαμήκεις δυνάμεις εφελκυσμού από την εκκίνηση και την επιτάχυνση, καθώς και η συμπίεση από την πέδηση
- Ξαφνικές επιπτώσεις λόγω συγκρούσεων
Τύποι πλαισίων σύμφωνα με την κατασκευή:
- Πλαίσιο τύπου σκάλας
- Πλαίσιο τύπου Χ
- Πλαίσιο μετατόπισης
- Πλαίσιο μετατόπισης με σχήμα σταυρού
- Περιμετρικό πλαίσιο
Υπάρχουν κι άλλοι τύποι πλαισίων:
Τύποι ράγας οι οποίοι είναι κατασκευασμένοι από ανθρακούχο χάλυβα ή από κράματα αλουμινίου με σκοπό να πετύχουν μια πιο ελαφριά κατασκευή. Στην περίπτωση που έχουμε διαχωρισμένο το σασί από το υπόλοιπο σώμα, τότε το πλαίσιο είναι κατασκευασμένο από δοκούς ή ράγες, τα οποία είναι κατασκευασμένα από χάλυβα.
Τύπος ράγας σχήματος C: είναι μέχρι τώρα ο πιο διαδεδομένος τύπος πλαισίου. Είναι κατασκευασμένος από ένα επίπεδο κομμάτι χάλυβα το οποίο ρολάρεται ώστε να δημιουργηθεί το σχήμα C κατά μήκος του οχήματος.
Τύπος ράγας σχήματος U: είναι ο τύπος όπου μπορεί να είναι είτε οι κολώνες του οι μπροστινές προς τα πάνω είτε ανάποδα. Δεν είναι πολύ διαδεδομένα χάρη στην αδυναμία τους στη σκουριά, ωστόσο τα βρίσκουμε σε μοντέλα της Chevrolet μεταξύ του 1936-1954.
Τύπος ράγας σε σχήμα κουτιού: κανονικά, τα πλαίσια αυτά δημιουργούνται συγκολλώντας δυο ράγες τύπου C για να σχηματίσουν έναν ορθογώνιο σωλήνα. Με τις νέες μεθόδους όμως, χρησιμοποιούμε μια κατεργασία όμοια με αυτή που κατασκευάζουμε C τύπους.
Το 1960 τα πλαίσια τύπου «κουτί» των συμβατικών αμερικάνικων οχημάτων ήταν πονταρισμένα κατά μήκος της συναρμογής, αλλά λόγω των αγώνων NASCAR η συναρμογή ήταν πέρα για πέρα κολλημένη ως ραφή για περισσότερη στιβαρότητα στην κατασκευή.
Ενώ εμφανίζονται με την πρώτη ματιά ως ένα απλό σχήμα από μέταλλο, τα πλαίσια συναντούν μεγάλες ποσότητες πίεσης και κατασκευάζονται αναλόγως. Το πρώτο ζήτημα που εξετάζεται είναι το ύψος της δικού ή το ύψος της κάθετης πλευράς ενός πλαισίου. Όσο ψηλότερο είναι το πλαίσιο, τόσο ανθεκτικότερο είναι στην κατακόρυφη κάμψη όταν εφαρμόζεται δύναμη στην κορυφή του πλαισίου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα ημιφορτηγά έχουν ψηλότερες ράγες πλαισίου από άλλα οχήματα αντί να είναι απλώς παχύτερα.