Το έξυπνο σύστημα συμπλέκτη (χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων) από την KIA
Ας ξεκινήσουμε βήμα βήμα… Αυτή η τεχνολογία αν και πολύ πρώιμη μας έχει πάρει το μυαλό! Δεν θα τοποθετηθεί σε όλα τα μοντέλα της KIA (και προφανώς της HYUNDAI), αλλά θα υπάρχει στην γκάμα των Ήπιων – Υβριδικών (mild – hybrid) μοντέλων με 48V μπαταρίες.
Η πατέντα αυτή παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Φρανκφούρτη στις 24 Ιουνίου 2020 και έχει πυροδοτήσει πολλές απορίες όσο αφορά τη λειτουργία αυτής της καινοτομίας. Στόχος αυτού του συστήματος είναι:
- η μείωση του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) σε περίπου 3% σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας, σε 48V ήπιο υβριδικό μοντέλο.
- Η νέα αυτή τεχνολογία να εφαρμοστεί σε όλα τα μελλοντικά ήπια – υβριδικά μοντέλα
- Η ελεύθερη κίνηση του οχήματος σε κατηφόρα για παράδειγμα, ακόμη και με επιλεγμένη ταχύτητα στο κιβώτιο ταχυτήτων, σβήνει τη μηχανή ώστε να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου.
- Η αίσθηση του οδηγού να αλλάζει χειροκίνητα τις σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων να μην αλλάξει ούτε στο ελάχιστο, όπως θα άλλαζε σχέσεις σε συμβατικό χειροκίνητο κιβώτιο.
Τι είναι αυτό το νέο σύστημα και πώς λειτουργεί;
Είναι ένα σύστημα ηλεκτρονικής σύμπλεξης με καλώδια και αισθητήρες (clutch by wire). Συνεργάζεται με τον εκκινητή (μίζα) ενός 48V κινητήρα ώστε να σβήνει τη μηχανή νωρίτερα από το πιο παλιό και γνωστό σύστημα Start – Stop ή Stop & Go της KIA , ειδικά όταν το όχημα κυλάει ελέυθερα ή με επιλεγμένη ταχύτητα χωρίς δλδ το πόδι να είναι στο φρένο ή το γκάζι. Η επιλεγμένη ταχύτητα όταν επανεκκινήσει ο κινητήρας του οχήματος θα είναι ακόμη επιλεγμένη σα να μην άλλαξε τίποτα από πρίν σβήσει το όχημα. Και για να γίνει αυτό πρέπει ο οδηγός να πατήσει το φρένο ή το γκάζι . Εάν ο οδηγός αλλάξει ταχύτητα και επανεκκινήσει το όχημα ή η ταχύτητα του οχήματος είναι πολύ χαμηλή για τη συγκεκριμένη σχέση στο κιβώτιο,τότε το κιβώτιο ταχυτήτων ξεκινάει με νεκρά.
Να τα μαζέψουμε λίγο;
- Ο οδηγός αφήνει το γκάζι αλλά υπάρχει επιλεγμένη ταχύτητα οπότε το όχημα κυλάει αργά (κατηφόρα, κίνηση στην πόλη κλπ.)
- Το έξυπνο σύστημα στέλνει σήμα στο κιβώτιο ταχυτήτων (σασμάν) και αυτό σβήνει τη μηχανή και αφήνει ανοιχτό το συμπλέκτη (πατημένο συμπλέκτη)
- Όσο γίνεται αυτό ο ανοιχτός συμπλέκτης περιορίζει την επιβράδυνση αφήνοντας το όχημα να εκμεταλλευτεί όση περισσότερη από την κινητική του ενέργεια.
- Μόλις ο οδηγός πατήσει γκάζι για επιτάχυνση ή αλλάξει ταχύτητα τότε το έξυπνο σύστημα επανεκκινεί τη μηχανή στην ταχύτητα που είχε επιλέξει ο οδηγός πρίν σβήσει το όχημα.
- Η ηλεκτρική ενέργεια απο το σύστημα αυτό και η 48V μπαταρία άμεσα επαναφέρουν τη μηχανή και το κιβώτιο ταχυτήτων στη σωστή ταχύτητα χλμ/ω (speed).
- Αν η ταχύτητα (χλμ/ω) πέσει κάτω από κάποιο όριο η μηχανή επανεκκινεί με βοήθεια από το υβριδικό σύστημα και ο συμπλέκτης μένει κλειστός ώστε να μην επιβαρύνει τη μηχανή στην επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Αυτό το σύστημα αναπτύχθηκε στο Τεχνικό Κέντρο της HYUNDAI MOTOR στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στο Οφενμπαχ της Γερμανίας , με επιβλέπων τον Δρ. Michael Winkler, διευθυντή του τμήματος Συστημάτων κινητήρα και Μετάδοσης .