Ιμάντας χρονισμού

Σκοπός

Οι οδοντωτοί ιμάντες δίνουν απόλυτα συγχρονισμένη μετάδοση ισχύος, λόγω της θετικής μηχανικής εμπλοκής των δοντιών μεταξύ κινητήριας τροχαλίας (στροφάλου ή εκκεντροφόρου)  και του ιμάντα. 

Λειτουργία 

Μεταδίδει την κίνηση περιστροφής του στροφάλου στους εκκεντροφόρους. Τα έκκεντρα με τη σειρά τους κινούν κάποια εξαρτήματα τα οποία ανοίγουν και τα ελατήρια επαναφέρουν – κλείνουν τις βαλβίδες, σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Εάν δεν είναι συγχρονισνενη αυτή η μετάδοση κίνησης (άνοιγμα – κλείσιμο) των βαλβίδων πέφτει η απόδοση του κινητήρα στην καλύτερη περίπτωση και στη χειρότερη γίνεται μεγάλη ζημιά στη μηχανή.

Να σημειώσουμε εδώ ότι το άνοιγμα και το κλείσιμο των βαλβίδων βοηθούν στην εισαγωγή του μίγματος (αέρας – βενζίνη /πετρέλαιο) στο θάλαμο καύσης και στην εξαγωγή των αερίων της καύσης (καυσαερίων).

Η σχέση περιστροφής του στροφάλου και του εκκεντροφόρου είναι 2:1 (2 προς 1) δηλαδή χρειάζονται δύο πλήρης περιστροφές του στροφάλου για να γίνει μια πλήρη περιστροφή του εκκεντροφόρου και άρα να γίνει ένας πλήρης κύκλος της μηχανής. 

Υλικά κατασκευής 

Ένας οδοντωτός ιμάντας αποτελείται από:

  1. Στρώση πολυαμιδίου (νάιλον) στα δόντια ή PTFE (polytetrafluoroethylene) είναι ένα οργανικό πολυμερές που χρησιμοποιείται κυρίως ως επικάλυψη αντικειμένων και συστατικό πλαστικών αντικειμένων. Το γνωστότερο είναι το τεφλόν. 
  2. Ελαστομερές σώμα 
  3. Στοιχεία εφελκυσμού (τέντωμα προς αντίθετες πλευρές) 
  4. Φινίρισμα σε κάποιες περιπτώσεις στην πίσω πλευρά 

Συντήρηση 

Για τη σωστή συντήρηση και αποφυγή ζημιών στους ιμάντες και κατ’ επέκταση στις μηχανές πρέπει να γίνουν τα εξής :

  1. Αποθήκευση σε δροσερό μέρος (15-25 °C) και στεγνό 
  2. Να βρίσκεται σε σκιά 
  3. Μέσα στη συσκευασία χωρίς να έχει ανοιχτεί 
  4. Το πολύ πέντε χρόνια αποθήκευση. (υπάρχει μέγιστος χρόνος αποθήκευσης στη συσκευασία)

Κάποιες συμβουλές τοποθέτησης για τους μηχανικούς οι οποίες μπορούν να αυξήσουν το χρόνο καλής λειτουργίας του ιμάντα :

Τηρείτε προδιαγραφές τοποθέτησης του κατασκευαστή 

  1. Χρήση ειδικών εργαλείων για αποφυγή τραυματισμού των εξαρτημάτων αλλά και του ίδιου του ιμάντα, γιατί καταστρέφονται τα στοιχεία εφελκυσμού από ίνες γυαλιού 
  2. Όχι κάμψη ή περιστροφή του ιμάντα, πάλι υπάρχει κίνδυνος καταστροφής στοιχείων εφελκυσμού ινών γυαλιού 
  3. Προστατέψτε τον ιμάντα από λάδια, υγρά στοιχεία. Αποφύγετε χρήση σπρέι για μείωση θορύβων του ιμάντα 

Αντικατάσταση 

 

Οι οδοντωτοί ιμάντες επιβαρύνονται από τις υψηλές θερμοκρασίες του κινητήρα καθώς και από τη συνεχώς εναλλασσόμενη κάμψη, με αποτέλεσμα να φθείρονται πολύ. Πρέπει να ελέγχονται προληπτικά στα διαστήματα των σέρβις για αποφυγή τυχόν σφαλμάτων που θα οδηγήσουν σε καταστροφή του κινητήρα. 

Άρα σε γενικές γραμμές θα πρέπει :

  1. Να διανύουμε τη μέγιστη επιτρεπτή χιλιομετρική απόσταση βάση κατασκευαστή. Αυτή συνήθως ανάλογα με τον τύπο του ιμάντα μπορεί να είναι από 40.000χλμ έως 240.000χλμ.
  2. Εφόσον ο ιμάντας έχει υποστεί βλάβη ή απότομη φθορά θα πρέπει να εντοπίζεται ο λόγος ή οι λόγοι που συνέβη αυτό και να διορθωθεί το πρόβλημα. 
  3. Η εφαρμογή του ιμάντα δεν πρέπει να γίνεται με βίαιες κινήσεις, όπως επίσης απαραίτητη κρίνεται η χρήση ειδικών εργαλείων ανάλογα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.

*οι πληροφορίες δόθηκαν από τεχνικά άρθρα της Continental και Dayco 

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button