Τύποι συστημάτων διεύθυνσης

Σε αυτό το άρθρο θα αναφέρουμε δυο από τους πιο γνωστούς και εφαρμοσμένους τύπους συστημάτων διεύθυνσης, όσο αφορά το σχεδιασμό τους από την κολώνα τιμονιού μέχρι και τους τροχούς.

Τα συστήματα αυτά είναι:

  • Παραλληλόγραμμο σύστημα

  • Το γραναζωτό σύστημα ή σύστημα μπάρας και πινιόν (Rack and Pinion)

Ιστορία

Το παραλληλόγραμμο σύστημα είναι το πρώτο σύστημα που εφαρμόστηκε ποτέ σε όχημα μαζικής παραγωγής. Στις μέρες μας το βρίσκουμε κυρίως σε οχήματα ανωμάλου εδάφους και βαρέως τύπου.

Το γραναζωτό δημιουργήθηκε για να εφαρμοστεί σε οχήματα αγωνιστικού τύπου επειδή είχε μεγαλύτερη ακρίβεια στις στροφές. Το μεγάλο μειονέκτημα ήταν ότι χρειαζόταν μεγάλη μυϊκή δύναμη να το στρίψει κανείς στις χαμηλές στροφές, κάτι όμως που βόλευε πολύ τα πιο μακριά και βαριά οχήματα.

Αρχή λειτουργίας

Το παραλληλόγραμμο σύστημα αποτελείται από την κολώνα τιμονιού, το κιβώτιο το οποίο περιέχει γρανάζια, τον σύνδεσμο “Pitman” ο οποίος συνδέει το κιβώτιο και την κολώνα με την κεντρική μπάρα (ζυγαριά) η οποία αποτελείται από συνδέσμους τύπου ακρόμπαρων οι οποίοι βρίσκονται στα άκρα των τροχών ώστε να τους στρίβουν δεξιά ή αριστερά όποτε χρειαστεί ο οδηγός. Το σύστημα αυτό στην εξελιγμένη μορφή του αποτελείται και από αντλία η οποία κινείται με ιμάντα και παίρνει κίνηση από τη μηχανή, η οποία περιέχει λάδι και κάνει τη λειτουργία του τιμονιού πολύ πιο εύκολη στο στρίψιμο για τον οδηγό.

Το γραναζωτό σύστημα αποτελείται από την κολώνα του τιμονιού, τον σταυρό όπως λέμε είναι σύνδεσμος ο οποίος συνδέει την κολώνα με το πινιόν (γρανάζι), από την οδοντωτή μπάρα, η οποία στα άκρα της συνδέεται με τα ημίμπαρα και αυτά με τα ακρόμπαρα τα οποία δίνουν την στρέψη στους τροχούς. Ουσιαστικά το πινιόν μετατρέπει την κυκλική περιστροφική κίνηση σε γραμμική κινώντας την μπάρα δεξιά ή αριστερά αντίστοιχα. Τις τελευταίες τρείς δεκαετίες αποτελούνται από υδραυλική υποβοήθηση και τις τελευταίες δύο δεκαετίες εφαρμόζεται ηλεκτρική ή συνδυασμός και των δυο. Στις μέρες μας οι κατασκευαστές προτιμούν το γραναζωτό σύστημα, λόγω της περισσότερης ακρίβειας και του μικρότερου κόστους κατασκευής αλλά και της οικονομίας χώρου στο αυτοκίνητο αφού αποτελείται από πολύ λιγότερα εξαρτήματα σε σχέση με το παραλληλόγραμμο σύστημα.

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button