Διωστήρας (μπιέλα)
Σε αυτό το άρθρο θα αναφέρουμε τον διωστήρα – “μπιέλα” – γιατί είναι η πιο πιθανή ονομασία με την οποία θα την ακούσετε ποτέ, είτε σε συζητήσεις μεταξύ σας, είτε με τον μηχανικό σας.
Η μπιέλα είναι εξάρτημα του κινητήρα, τοποθετείται στο κάτω μέρος της μηχανής (κορμό ή μπλόκ) και ενώνει τον στρόφαλο με το έμβολο.
Ποια είναι η λειτουργία της;
Για την ακρίβεια μετατρέπει την περιστροφική κίνηση του στροφάλου σε παλινδρομική κίνηση του εμβόλου. Με απλά λόγια την περιστροφή σε πάνω – κάτω ή δεξιά αριστερά αν μιλάμε για boxer κινητήρες.
Είναι ένα σημαντικό εξάρτημα το οποίο συνδέει δυο άλλα (στρόφαλο με έμβολο), που σημαίνει ότι αν σπάσει λόγω μειωμένης αντοχής, φθοράς ή καταπόνησης θα πάρει στο λαιμό του τα άλλα δυο και μαζί ότι συνεπάγεται (τοιχώματα κυλίνδρου, βαλβίδες, ίσως τρύπα στο μπλόκ και πάει λέγοντας). Μιλάμε δηλαδή για μεγάλη ζημιά ειδικά σε υψηλές στροφές.
Η μπιέλα καταπονείται έντονα από θλιπτικές δυνάμεις τείνει δηλαδή να λυγίσει, οι οποίες οφείλονται στην πίεση των αερίων που δημιουργούνται κατά την καύση, σε καμπτικές δυνάμεις στο στέλεχος της μπιέλας λόγω ταλάντωσης και σε αδρανειακές δυνάμεις λόγω μεταβολής της ταχύτητας του εμβόλου (επιτάχυνση – επιβράδυνση). Επομένως η μπιέλα πρέπει να έχει μεγάλη μηχανική αντοχή και μικρή μάζα. Γι’ αυτό το λόγο η διατομή διπλού ταύ είναι η καταλληλότερη, αφού συνδυάζει μέγιστη αντοχή με ελάχιστη μάζα.
Η μπιέλα κατασκευάζεται από βελτιωμένα χαλυβδοκράματα (34CrMo4) και σφυριλατούνται σε καλούπια. Επίσης υπάρχουν και μπιέλες που κατασκευάζονται από χυτοσίδηρο σφυροειδούς γραφίτη ή μαλακό χυτοσίδηρο. Σε μικρής ισχύος κινητήρες κατασκευάζονται και υψηλής αντοχής κράματα αλουμινίου. Αυτές που κατασκευάζονται από πυροσυσσωμάτωση σκόνης χάλυβα και προσμίξεις άλλων μετάλλων έχουν καλύτερες μηχανικές ιδιότητες από τις σφυρήλατες.
Πάμε και στα κουζινέτα. Τα κουζινέτα είναι μικρά φύλλα τα οποία αγκαλιάζουν το στρόφαλο, το λιπαίνουν αφού έχουν μικρές οπές ώστε να περνάει το λάδι του κινητήρα και καλύπτονται από αντιτριβικό υλικό για να μπορεί να κινείται το κάθε κομβίο του στροφάλου (ή στροφέα μπιέλας) χωρίς να υπάρχει τριβή. Επίσης το λάδι περνάει και από τους στροφείς βάσης του στροφάλου, ώστε να δίνει ένα έξτρα φιλμ λαδιού στα κουζινέτα.