DPF φίλτρο μικροσωματιδίων
DPF και όχι PDF που έχουμε ακούσει από κάποιους…
Ας δούμε τώρα τι είναι το DPF
Το DPF ( Diesel Particulate Filter ) είναι ένα είδος φίλτρου όπως γράφουν και τα αρχικά του. Η δουλειά του φίλτρου αυτού είναι να αποθηκεύει τους επιβλαβείς ρύπους που παράγει ένας diesel κινητήρας. Σκοπός είναι η μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων προς την ατμόσφαιρα.
Τα οχήματα με κινητήρες diesel μετά το 2009 περίπου παράγονται με τις οδηγίες Euro 5 της ευρωπαϊκής ένωσης και εξοπλίζονται με φίλτρο DPF , χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και οχήματα παλαιότερης χρονολογίας δεν έχουν φίλτρο DPF.
Όπως όλα τα φίλτρα έτσι και αυτό έχει περιορισμό στην αποθήκευση ρύπων ( μικροσωματιδίων). Για να αποφύγουμε την αντικατάσταση του θα πρέπει να εκτονώνονται αυτοί οι ρύποι και το φίλτρο να αναγεννάται.
Τί είναι η αναγέννηση;
Η αναγέννηση είναι μια διαδικασία η οποία μπορεί να γίνει είτε αυτόματα από το ίδιο το όχημα, είτε εξαναγκασμένα από κάποιο διαγνωστικό μηχάνημα.
Γιατί γίνεται η αναγέννηση;
Ο λόγος που γίνεται η αναγέννηση είναι να αυξηθεί η θερμοκρασία εσωτερικά του φίλτρου και να “ξεκολλήσουν” οι κατακρατήσεις που έχουν δημιουργηθεί.
Υπάρχουν δύο κατηγορίες αναγέννησης οι οποίες αναλύονται παρακάτω:
- Παθητική αναγέννηση
Η διαδικασία της παθητικής αναγέννησης ξεκινάει αυτόματα από το ίδιο το όχημα. Δηλαδή κατα την οδήγηση ανάβει μια χαρακτηριστική ένδειξη στο καντράν μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Τις περισσότερες φορές η διαδικασία ξεκινάει όταν το όχημα βρίσκεται σε αυτοκινητόδρομο και θα πρέπει να διατηρήσουμε αριθμό στροφών μεγαλύτερο των 2000 rpm μέχρι να σβήσει η λυχνία απο το καντράν. Αυτό ίσως διαρκέσει περίπου 10 λεπτά.
Αν όμως πριν προλάβει να ολοκληρωθεί η διαδικασία εμείς σβήσουμε το όχημα ,δεν δημιουργούμε κάποιο σημαντικό πρόβλημα. Ο κατασκευαστής του οχήματος το έχει προβλέψει και αυτό.
Αποφεύγουμε την οδήγηση του οχήματος μας με αναμμένη ένδειξη του DPF, γιατι μπορεί το όχημά μας να έχει μπει σε ασφαλή λειτουργία και να μην το έχουμε καταλάβει. Έτσι δεν θα μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες του οχήματός μας.
- Ενεργητική αναγέννηση
Όταν η ένδειξη του DPF είναι αναμμένη και λόγω καθημερινότητας δεν μπορούμε να κάνουμε κάποιο ταξίδι ώστε να γίνει αυτόματα. Θα πρέπει να πάμε σε ένα συνεργείο ώστε να γίνει η αναγέννηση μέσω διαγνωστικού μηχανήματος.
Θα πρέπει να πάμε στο συνεργείο για να μην δημιουργήσουμε περαιτέρω προβλήματα στον κινητήρα.
Κατά την διάρκεια της ενεργητικής αναγέννησης υπάρχει η πιθανότητα:
- να ανοίξουν τα βεντιλατέρ
- να δημιουργηθεί έντονη μυρωδιά από την εξάτμιση
- να βγει μαύρος καπνός από την εξάτμιση
- να αλλάξει ο ήχος του κινητήρα κ.α.
Ορισμένες εταιρείες οχημάτων έχουν δημιουργήσει διαφορετικά φίλτρα DPF τα οποία συνοδεύονται με ένα δοχείο πρόσθετου καυσίμου που ονομάζεται Εοlys. Το Eolys βοηθάει στην ανάφλεξη των μικροσωματιδίων σε χαμηλότερη θερμοκρασία εντός του φίλτρου, με αποτέλεσμα η διαδικασία της αναγέννησης να είναι πιο αποτελεσματική και εύκολη.
Αν το φίλτρο του DPF έχει φτάσει σε κατάσταση που μέτα απο αναγέννηση παραμένει ίδιο ,τοτε θα πρεπει να αντικατασταθεί με καινούριο. Δυστυχώς το κοστος ειναι μεγάλο. Eνδεικτικά ενα φιλτρο after market κυμαίνεται απο 400€ – 1200€ και γνήσιο απο 1000€ – 3000€, οι τιμές ποικίλουν ανάλογα το μοντέλο.
Στην αγορά υπάρχουν καθαριστικά – βελτιωτικά για το DPF ,τα οποία μπορούν να μπουν και στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου και να βοηθήσουν και στην απόδοση της αναγέννησης, αλλά και στην ταχύτητα της ώστε να επαναφέρει την ισχύ του οχήματος.