Διαφορές βενζινοκινητήρων και πετρελαιοκινητήρων

Ήρθε η ώρα να γράψω για τις διαφορές τους…Τις διαφορές που πολλοί νέοι στην οδήγηση έχει τύχει να με ρωτήσουν…Γιατί το ένα και όχι το άλλο; Γιατί αυτό καίει λιγότερο ενώ το άλλο όχι; Γιατί το ένα έχει ακριβά ανταλλακτικά ενώ το άλλο όχι; Γιατί καίει λιγότερο σε σχέση με το άλλο;

Σας μπέρδεψα; Ε λοιπόν αυτό είναι το άρθρο που θα βάλει σε σωστή σειρά τα κομμάτια του παζλ.

Ιστορία

Αν πάμε πίσω στο μακρινό παρελθόν θα δούμε ότι ο πετρελαιοκινητήρας είναι πολύ πολύ νεότερος από τον βενζινοκινητήρα. 

Ο πρώτος κινητήρας βενζίνης που εφευρέθηκε και χρησιμοποιείται η βασική αρχή του μέχρι και σήμερα ,είναι το 1876 από τον μηχανικό – εφευρέτη Νικόλας Όττο και μιλάμε για τον τετράχρονο βενζινοκινητήρα με απόδοση 15%.

Αντίστοιχα ο πρώτος κινητήρας πετρελαίου που εφευρέθηκε και κατασκευάστηκε ποτέ είναι το 1897 από τον Γερμανό μηχανικό Ρούντολφ Ντίζελ και εξελίχθηκε μετά από προσπάθεια 4 ετών.

Τί είναι;

Αν το πώ όσο απλά το σκέφτομαι κινδυνεύω να με πείτε άσχετο, αλλά θα το ρισκάρω (γιατί ίσως και να είμαι ?). 

Λοιπόν θα πώ εντελώς απλά ότι είναι δύο ίδιοι κινητήρες στην όψη απλά ο ένας λειτουργεί με βενζίνη και ο άλλος με πετρέλαιο, σωστά; Αυτό δεν σου έρχεται κατευθείαν στο μυαλό; Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση..

Οι διαφορές

Θα γράψω μια λίστα παρακάτω για να προσπαθήσω να σας το κάνω πιο εύκολο και απλό.

  1. Η πρώτη διαφορά φυσικά είναι το ίδιο το καύσιμο.Το λένε οι λέξεις βενζίνη και πετρέλαιο.Άρα; Κατευθείαν έχουμε λόγο σύγκρισης.
  2. Διαφορετική αρχιτεκτονική σχεδίαση. Μπορεί αν καθίσουμε πάνω από τους δύο κινητήρες να μην μπορούμε να εντοπίσουμε κάποια διαφορά, αλλά σίγουρα υπάρχουν αρκετές. Μία από τις σημαντικότερες είναι ότι στον πετρελαιοκινητήρα δεν υπάρχουν μπουζί! Ναι καλά διαβάζετε. Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχουν αναφλεκτήρες ,αφού το πετρέλαιο ως καύσιμο μπορεί να αυταναφλεγεί. 
  3. Ένας βενζινοκινητήρας είναι πολύ πιο μικρός σε όγκο. Αυτό γιατί έχει όλα τα εσωτερικά του “κύρια” εξαρτήματα πιο μικρά και λιγότερο στιβαρά σε σχέση με τον πετρελαιοκινητήρα.
  4. Το τούρμπο. Από πολλά χρόνια πριν έως και σήμερα δεν θα βρεις αυτοκίνητο πετρελαίου χωρίς τουρμπίνα ,ενώ αντίθετα θα βρεις πολλά ατμοσφαιρικά μοντέλα βενζίνης. Παρακάτω θα σας λυθούν αρκετές απορίες μηχανολογικά, για τα “2,3 και 4”.
  5. Οι τιμές σε κάποια ανταλλακτικά ίσως και στα περισσότερα, είναι πολύ διαφορετικές στους δυο κινητήρες. Τα πετρέλαια έχουν πολύ ακριβότερα σε σχέση με τα βενζίνης. Αυτό συμβαίνει γιατί απαιτούν πολύ πιο στιβαρά εξαρτήματα όσο αφορά όλο τον κορμό ή μπλοκ του κινητήρα, αφού έμβολα, μπιέλες, μέταλλα (κουζινέτα, θρός), καβαλέτα, ελατήρια εμβόλων , μπέκ και αντλία πετρελαίου είναι μερικά από τα πιο ακριβά εξαρτήματα. Κυρίως αντλία και μπεκ είναι τα πιο συχνά εξαρτήματα με βλάβες και πονάμε οικονομικά.
  6. Οι βενζινοκινητήρες είναι και πολύστροφοι ,ενώ οι πετρελαίου όχι.
  7. Στους diesel υπάρχει η αντλία υψηλής πίεσης καυσίμου (έως 300 ατμ). Στους βενζίνης έχουμε πολλαπλασιαστές , μπουζοκαλώδια, διανομείς και μπουζί.
  8. Οι βενζίνης προτιμώνται κυρίως ως επιβατικά Ι.Χ. λόγω μικρότερου βάρους και καλύτερων επιδόσεων. Οι diesel κυρίως σε επαγγελματικά και βαρέως τύπου φορτηγά και σε μηχανές μεγάλης ισχύος.

Έως τώρα τα έγραψα όσο πιο απλά γινόταν. Επειδή όμως η μηχανολογία είναι επιστήμη η οποία περιλαμβάνει μαθηματικά, φυσική και χημεία δεν γίνεται να μην εμβαθύνω. Οπότε πάμε να διαβάσουμε ΓΙΑΤΙ γίνονται όλα τα παραπάνω:

  1. Υπάρχει κάτι που λέγεται “θεωρητικός κύκλος λειτουργίας” της κάθε μηχανής, ανάλογα με τον τύπο καυσίμου, λειτουργίας, χρόνων λειτουργίας. Οι βενζινοκινητήρες ακολουθούν τον κύκλο Otto με ισόχωρη καύση (δηλαδή ίση ποσότητα καυσίμου-αέρα για μια συγκεκριμένη τιμή όγκου μέσα στον κύκλο) , ενώ ο πετρελαίου ακολουθεί τον κύκλο με ισόθλιπτη καύση (δηλαδή για μία τιμή πίεσης μέσα στο θάλαμο καύσης υπάρχει μια περιοχή τιμών όγκου). Γίνεται σαν να λέμε το αντίθετο στους κύκλους τους , αλλά με διαφορετικό τρόπο καύσης.
  2. Η σχέση συμπίεσης στους βενζίνης είναι 8:1 έως 12:1 ,ενώ στους πετρελαίου από 16:1 έως και 24:1. Αυτό γίνεται γιατί στο πετρέλαιο γίνεται αυτανάφλεξη του καυσίμου οπότε πρέπει να υπάρχει τεράστια συμπίεση του αέρα μέσα στον θάλαμο καύσης.
  3. Ο βαθμός απόδοσης του κύκλου DIESEL είναι μεγαλύτερος από του OTTO λόγω της μεγαλύτερης σχέσης συμπίεσης. Ο πραγματικός βαθμός απόδοσης στους πετρελαιοκινητήρες είναι από 35% έως 42% και στους βενζίνης από 25% έως 32%. Αυτό σημαίνει ότι οι diesel καίνε πιο αποδοτικά το καύσιμό τους γι’αυτό είναι και πιο οικονομικοί.
  4. Στο τέλος της συμπίεσης η πίεση στους βενζινοκινητήρες φτάνει από 12 έως 15 ατμόσφαιρες, ενώ στους πετρελαίου από 35 έως 50 ατμόσφαιρες. Η μέγιστη πίεση στον κύκλο είναι έως 50 ατμ . στους βενζίνης και έως 70 ατμ . στους πετρελαίου.
  5. Η θερμοκρασία της συμπίεσης στους βενζίνης φτάνει τους 300°C, ενώ  στους diesel τους 600°C (θερμοκρασία αυτανάφλεξης).
  6. Η ποιότητα της καύσης είναι καλύτερη στους βενζινοκινητήρες λόγω ότι το καύσιμο είναι πιο ελαφρύ, γι’αυτό οι πετρελαίου είναι πιο βρώμικοι.

Συμπέρασμα

Πάλι θα είμαι πολύ επιφυλακτικός και θα πώ ότι οι κινητήρες αυτοί χρησιμοποιούνται χρόνια και από ιδιώτες και από επαγγελματίες. Για βόλτες και δουλειά. Φυσικά ένας κινητήρας πετρελαίου θα βγάλει πάνω από 600χιλ. χιλιόμετρα, αλλά ένας βενζίνης θα είναι σπάνιο αν ξεπεράσει τις 400 χιλιάδες χιλιόμετρα χωρίς επισκευή. Γι’αυτό το λόγο δεν προτιμώνται από επαγγελματίες. Ο κάθε κινητήρας έχει και τη χρήση του. Προσωπικά για να πάω και να γυρνάω από τη δουλειά μου, για βόλτες και διακοπές δεν θα επέλεγα ποτέ ένα αυτοκίνητο για πετρέλαιο. Οι λόγοι είναι οι εξής:

  1. Περισσότερος θόρυβος απ’όσο θα μπορούσα να αντέξω.
  2. Περισσότερα καυσαέρια από όσα θα ήθελα να βγάζει ένας κινητήρας.
  3. Περισσότεροι κραδασμοί από όσους θα ήθελα να λαμβάνει το σώμα μου.

Τόσο απλά.Μη με δικάσετε.Είναι απλά η προτίμηση μου.

Πηγή

Βιβλίο “Μηχανές Εσωτερικής Καύσης 1”

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights