Τεχνολογικές καινοτομίες | Μέρος 2ο

Μετά το 1ο μέρος, ήρθε η ώρα να δούμε κι’άλλες τεχνολογικές καινοτομίες σε αυτό το 2ο μέρος, που υπάρχουν σε ένα σύγχρονο – μοντέρνο όχημα. Διάβασε παρακάτω και δες τις περιγραφικές εικόνες που έφτιαξα ώστε να καταλάβεις τί συμβαίνει.

Cruise control 

Το cruise control χρησιμοποιείται για την διατήρηση σταθερών χιλιομέτρων στο αυτοκίνητο, δηλαδή ορίζουμε μια ταχύτητα με την οποία θέλουμε να κινείται το αυτοκίνητο και το όχημα προσαρμόζει τις στροφές του κινητήρα ( ανάλογα το φορτίο και την κλίση του εδάφους ) ώστε να διατηρεί τα χιλιόμετρα που ορίσαμε.

 

 

  Η χρήση του είναι σχετικά απλή και συνήθως τα βήματα είναι ίδια.

  1. Ενεργοποιούμε το cruise control 
  2. Ορίζουμε την ταχύτητα που θέλουμε

 

 

Σε περίπτωση που το όχημα μας διαθέτει αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, μπορεί ακόμα και να αλλάξει σχέση στο κιβώτιο. Σε περίπτωση που γίνει χρήση του φρένου ή πατήσουμε το συμπλέκτη το cruise control απενεργοποιείται αυτόματα. Μετα την απενεργοποίησή του υπάρχει κουμπί που επαναφέρει την τελευταία τιμή χιλιομέτρων που είχαμε επιλέξει.

 Με το cruise control πετυχαίνουμε την μέγιστη οικονομία ( πάντα σε σύγκριση με ελεύθερη οδήγηση ) που μπορεί να μας προσφέρει το όχημα, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε πολύ σταθερές στροφές και καθόλου απότομη επιβράδυνση ή επιτάχυνση του οχήματος.

 

 

Πάντα τα πόδια μας θα πρέπει να παραμένουν στη θέση τους , το γεγονός ότι το όχημα κινείται χωρίς να πατάμε γκάζι δεν σημαίνει ότι μπορούμε να είμαστε χαλαροί , τα πόδια μας θα πρέπει να είναι ¨ετοιμοπόλεμα.¨

High Beam Assist ( HBA )

Το  High Beam Assist ( υποβοήθηση υψηλής δέσμης ) είναι το σύστημα εναλλαγής μεταξύ της ¨μεγάλης¨ και της ¨μικρής¨ σκάλας φώτων. Αναγνωρίζει την νύχτα τα διερχόμενα οχήματα από το αντίθετο ρεύμα αλλάζοντας αυτόματα την δέσμη των φώτων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κάνει την οδήγηση ευκολότερη την νύχτα και χωρίς να χρειάζεται να παίρνουμε τα χέρια από το τιμόνι.

Υπάρχει ένας αισθητήρας στο πίσω μέρος από τον εσωτερικό κεντρικό καθρέφτη ο οποίος αναγνωρίζει τα φώτα από το όχημα στο αντίθετο ρεύμα αλλά και τα πίσω φώτα από το προπορευόμενο όχημα, κάνοντας την απαραίτητες εναλλαγές φώτων.

Βέβαια εξαρτάται και από το που οδηγούμε, αν κινούμαστε συχνά σε επαρχιακούς δρόμους τότε θα βοηθήσει πολύ, αν πάλι η κύρια χρήση του οχήματος είναι εντός πόλης τότε είναι λιγότερο χρηστικό.

Hill assist ( υποβοήθηση εκκίνησης )

 Αρχικά το σύστημα αυτό το συναντάμε με διάφορες ονομασίες ( hill holder, hill start assist κ.α. ) το σύστημα αυτό αποτρέπει στο όχημα να ¨τσουλήσει¨ ( είτε εμπρός . είτε πίσω ) κατά την προσπάθεια να ξεκινήσουμε.

 


 

Καθώς εμείς σταματάμε το όχημα σε μια ανηφόρα ή κατηφόρα ( κλίση >3% ) , όταν θα αφήσουμε το φρένο για να πατήσουμε γκάζι ώστε να ξεκινήσουμε, το σύστημα στο μικρό αυτό διάστημα διατηρεί την πίεση στο σύστημα φρένων και την απελευθερώνει όταν απλώς θα πατήσουμε το γκάζι σε ένα αυτόματο αυτοκίνητο αλλά αντίστοιχα όταν θα πατήσουμε συμπλέκτη σε ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.

Ηλεκτρικό χειρόφρενο ( EPB – Electronic Power Brake )

 

 

Τα τελευταία χρόνια 7 στα 10 αυτοκίνητα στον στάνταρ εξοπλισμό τους διαθέτουν ηλεκτρονικό χειρόφρενο και όχι το κλασσικό χειρόφρενο που γνωρίζαμε τόσα χρόνια (με λεβιέ και καστανιά).

 

 

Στην περίπτωση αυτήν δεν υπάρχει ο κλασσικός μοχλός ( λεβιές ) του χειρόφρενου, ή του ποδόφρενου ( Mercedes ), αλλά ένα κουμπί ή διακόπτης ο οποίος ηλεκτρονικά δίνει εντολή στην ενεργοποίηση ή απενεργοποίηση του χειρόφρενου.

Λειτουργία

Οι τρόποι που ενεργοποιείται και απενεργοποιείται το χειρόφρενο είναι : 

  1. Υπάρχει ένα μικρό μοτέρ ( ηλεκτροκινητήρας ) το οποίο περιστρέφει τα γρανάζια τα οποία τραβούv ή απελευθερώνουν τη ντίζα του χειροφρένου η οποία συνδέεται με τα πίσω φρένα , είτε είναι δισκόφρενα είτε ταμπούρα. Το σύστημα αυτό έχει υιοθετηθεί από πολλές εταιρείες , όπως Ford, Citroen, Renault, Toyota, Hyundai. 
  2. Εδώ υπάρχουν δυο μοτέρ τα οποία είναι τοποθετημένα επάνω στην δαγκάνα των πίσω τροχών ( το σύστημα αυτό τοποθετείται μόνο όταν το όχημα διαθέτει  πίσω δισκόφρενα ) τα οποία μοτέρ πιέζουν κατευθείαν το έμβολο της δαγκάνας για την ακινητοποίηση του οχήματος.

Πλεονεκτήματα

Αρχικά ένα από τα θετικά είναι ο λιγότερος χώρος που καταλαμβάνει εντός της καμπίνας το συγκεκριμένο σύστημα λόγω απουσίας του λεβιέ. Μειώνεται η φθορά των ντιζών γιατί η χρήση του χειρόφρενου γίνεται μόνο όταν το όχημα κινείται με λιγότερο από 7 χμ/ώρα. Επίσης το όχημα γίνεται πιο δύσκολο στην προσπάθεια κλοπής γιατί χρειάζεται το κλειδί για να απελευθερωθεί το χειρόφρενο. Όπως επίσης μηδενίζονται οι πιθανότητες να τσουλίσει το όχημα σε κάποια ανηφόρα ή κατηφόρα γιατί ενεργοποιείται το χειρόφρενο αυτόματα μόλις βγάλουμε το κλειδί από την μίζα.

Μειονεκτήματα

Το κύριο μειονέκτημα θεωρώ ότι είναι όταν το όχημά μας δεν έχει ρεύμα, δεν μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να απελευθερωθεί το χειρόφρενο, υπάρχουν εταιρείες οι οποίες προέβλεψαν γι’αυτό και έχουν μια χειρολαβή η οποία απελευθερώνει το χειρόφρενο σε περίπτωση που έχουμε μείνει από ρεύμα.

 

 

Επίσης το σίγουρο είναι ότι επειδή προσθέτουμε ένα ακόμα ηλεκτρικό σύστημα , αυξάνονται οι πιθανότητες δυσλειτουργίας ή αστοχίας, όπως πολλές εταιρείες έκαναν κάποιες ανακλήσεις που αφορούσαν το ηλεκτρικό χειρόφρενο. Για πολλούς είναι μεγάλο μειονέκτημα το ηλεκτρικό χειρόφρενο γιατί χάνονται τα “παιχνίδια” ( τετακέ ) που κάνουν πολλοί με την χρήση του κλασικού χειρόφρενου, όμως ίσως θα μπορούσε το κλασσικό χειρόφρενο να μας αποτρέψει και από κάποιο ατύχημα.

Συμπεράσματα

Αναμφίβολα όλες αυτές οι τεχνολογίες δημιουργούνται κατά βάση για την ευκολία και την ασφάλεια των οδηγών και των επιβατών, όμως πολλές φορές έχει καταλήξει να είναι περισσότερο ευαίσθητο το όχημά μας από οτι θα θέλαμε ή θα έπρεπε.

CRUISE CONTROL

Ισως η πιο βολική ανακάλυψη όλων των εποχών, σου επιτρέπει να οδηγείς το όχημα με σταθερή ταχύτητα ( ο γρηγορότερος τρόπος οδήγησης ) , με την μεγαλύτερη δυνατή οικονομία και σίγουρα με τον πιο ξεκούραστο τρόπο.

HIGH BEAM ASSIST

Ενδιαφέρουσα καινοτομία που προσπαθεί ακόμα περισσότερο να κρατήσει το βλέμμα του οδηγού στον δρόμο , αλλά νομίζω ότι είναι περιττό, δεν θα μου λείψει αν δεν είναι στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου μου.

HILL ASSIST 

Σε πολλούς είναι δύσκολο να κάνουν τους σωστούς συνδιασμούς των πεντάλ ώστε να μην ¨τσουλήσει¨ το όχημά τους , έτσι μας αποτρέπει από τα μικρά ατυχήματα τα οποία θα μπορούσαν να συμβούν.

ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ

Εδώ είμαι σύμφωνος από όλες τις απόψεις: αποφεύγουμε την συντήρηση, το όχημα μας είναι πάντα ακινητοποιημένο, αποφεύγουμε τυχόν ¨δεξιοτεχνίες¨( υπάρχουν πίστες και αθλήματα για αυτόν τον σκοπό ) και κερδίζουμε χώρο εντός της καμπίνας.

 

Παύλος Πιαστόπουλος

Ο Παύλος είναι ο άνθρωπος που θέλεις, για να σου βρεί το ανταλλακτικό που χρειάζεσαι, κατά πάσα πιθανότητα όπου και αν βρίσκεται αυτό...στην Ελλάδα και στον Κόσμο... Απόφοιτος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης του Τμήματος Οχημάτων, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ο ειδικός του ανταλλακτικού σε πολλούς και διάφορους τύπους οχημάτων. Μετράει χρόνια εμπειρίας στην εύρεση και οργάνωση των ανταλλακτικών ,που απαιτούν διάφορα συνεργεία αυτοκινήτων εντός Ελλάδας.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights