Μέτρηση συμπίεσης κινητήρα | Ελέγχουμε την υγεία του
Εισαγωγή
Κάποιες φορές παρατηρούμε το αυτοκίνητο μας να τρέμει που και πού, να μην έχει δύναμη να κουνηθεί όσο και να πατάμε το γκάζι ή ακόμη και να σβήσει εντελώς. Φυσικά αυτά συμβαίνουν όταν το αυτοκίνητο μας είναι φορτωμένο με πολλά χιλιόμετρα και ίσως δεν έχουν γίνει τα σέρβις του την κατάλληλη στιγμή.
Λογικό είναι να θέλουμε να μάθουμε γιατί υπάρχει αυτή η συμπεριφορά από το αυτοκίνητο μας. Οπότε παίρνουμε τη συμπίεση από κάθε κύλινδρο. Τα νούμερα πρέπει να είναι αν όχι πανομοιότυπα με αυτά που δίνει ο κατασκευαστής, πάρα πολύ κοντά. Αυτό συμβαίνει για να έχουμε μέτρο σύγκρισης ώστε άν ξεφύγουν τα νούμερα να γνωρίζουμε ότι υπάρχει πρόβλημα.
Πώς γίνεται;
Πάμε να δούμε όμως πώς γίνεται η μέτρηση της συμπίεσης. Η πρώτη κίνηση που κάνουμε είναι να πάρουμε στα χέρια μας το συμπιεσόμετρο. Υπάρχουν πολλών ειδών συμπιεσόμετρα στη αγορά. Σίγουρα οι κύριες κατηγορίες είναι τα συμπιεσόμετρα βενζινοκινητήρα και συμπιεσόμετρα πετρελαιοκινητήρα. Η διαφορά είναι προφανής μια και τα πετρελαιοκίνητα οχήματα παρουσιάζουν υψηλότερη συμπίεση στους κυλίνδρους οπότε θα πρέπει το αντίστοιχο όργανο να μετράει σωστά.
Η επόμενη κίνηση είναι να βγάλουμε τους πολλαπλασιαστές και τα μπουζί εφόσον μιλάμε για βενζινοκινητήρα ή τα μπέκ εφόσον μιλάμε για πετρελαιοκινήρα.
Στη συνέχεια βιδώνουμε το κάτω μέρος του οργάνου μέτρησης μέσα στην οπή, εκεί δηλαδή που βρισκόταν το μπουζί ή το μπέκ αντίστοιχα.
Βέβαια πρέπει να πούμε εδώ ότι επειδή μιλάμε για μέτρηση συμπίεσης αέρα, πρέπει το όργανο να εφαρμόζει πολύ καλά στην οπή ώστε να μην υπάρχει διαρροή από εκεί και δεν έχουμε ακριβή μέτρηση. Για το λόγο αυτό στο κάτω μέρος σε δυο επίπεδα πάνω στο πάσο του υπάρχουν δυο ελαστικοί δακτύλιοι “Ο-ρινγκς” ώστε να γίνει η στεγανοποίηση σωστά.
Στη συνέχεια και αφού εφαρμόσουμε το όργανο μέτρησης σωστά στον κύλινδρο, μπαίνουμε στο αυτοκίνητο και μιζάρουμε για 5″ ή για 3-4 περιστροφές του κινητήρα με ταυτόχρονο πάτημα του γκαζιού στο τέρμα του. Κανονικά πρέπει να βλέπουμε σε κάθε χρόνο συμπίεσης ο δείκτης του οργάνου να ανεβαίνει και κάπου να σταματάει τελικά.
Προσοχή!Ο σωστότερος τρόπος είναι να δώσουμε ρεύμα κατευθείαν στη μίζα για να περιστροφεί ο κινητήρας και όχι από τον διακόπτη με το κλειδί του αυτοκινήτου.
Την παραπάνω διαδικασία την εκτελούμε σε κάθε κύλινδρο.Για παράδειγμα παίρνουμε τη συμπίεση στον πρώτο, μηδενίζουμε το όργανο, συνεχίζουμε στον δεύτερο ξανά μηδενίζουμε το όργανο κ.ο.κ.Εκτελούμε τη διαδικασία ανάλογα με όσους κυλίνδρους έχουμε.
Η διαφορά
Όταν δυο τουλάχιστον κύλινδροι έχουν διαφορά συμπίεσης 10% και περισσότερο, τότε θεωρούμε πως υπάρχει διαρροή στους κυλίνδρους.Αυτό συμβαίνει γιατί όπως καταλαβαίνουμε ένα 10% τουλάχιστον είναι πάνω από 1,5 μονάδα η διαφορά κάτι το οποίο μας κάνει να ανησυχούμε.
Οι παλιοί γνωρίζανε τα κόλπα
Επίσης μια παλιά πρακτική που εφαρμόζαν οι μαστορες πολλά χρόνια πριν ήταν η ρίψη λαδιού στους κυλίνδρους και κατά το μιζάρισμα βλέπανε αν το λάδι πετάγεται ψηλά ή όχι. Έτσι μπορούσαν να καταλάβουν αν υπάρχει θέμα με τα ελατήρια του εμβόλου και χάνουν τη συμπίεση, καθώς το λάδι που έριχναν έπεφτε προς το κάρτερ.