Τρικύλινδρος κινητήρας | Πώς λειτουργεί;

Ιστορία

Με λίγα γραπτά λόγια θα σου πώ πως η συνταγή αυτή δεν είναι καινούρια. Εαν ένας 80χρονος σε ακούσει σε μια συζήτηση με την παρέα σου να είσαι ενθουσιασμένος με αυτή τη “νέα τεχνολογία” ,πιθανώς να γελούσε πάρα πολύ. Ο λόγος είναι οτι υπάρχουν οι κινητήρες αυτοί από το μακρινό 1953 και μάλιστα χρησιμοποιήθηκαν ώς δίχρονοι τότε σε μοτοσυκλέτες.

Οι κινητήρες αυτοί δημιουργήθηκαν αρχικά στην Ευρώπη και εξελίχθηκαν εδώ, λόγω φυσικά των πολύ αυστηρών αντιρυπαντικών μέτρων που υπήρχαν και υπάρχουν.

Η μοντέρνα εκδοχή του έχει να κάνει με τους πασίγνωστους κινητήρες “Ecoboost” της Ford, με χαρακτηριστικά που κόβουν την ανάσα της τεχνολογικής ιστορίας. Με 1.0 λίτρο χωρητικότητα κυλίνδρων (101 και 125 ίππους, με υπερπληρωτή/τούρμπο) μας παρουσιάστηκε το 2012 ώς το νέο τεχνολογικό επίτευγμα του κόσμου της αυτοκίνησης. 

Βέβαια η ιστορία αλλάζει και το 2016 παρουσιάστηκε η νέα τεχνολογία απενεργοποίησης κυλίνδρων, όμως αυτό για μοτέρ με περισσότερους κυλίνδρους (π.χ. 6) οι οποίοι απενεργοποιούνταν και μένανε τρεις για λόγους οικονομίας σε συγκεκριμένο φάσμα στροφών.

Λειτουργία

Ας πάρουμε για αρχή την συνηθέστερη εκδοχής του 4-χρονου, 3-κύλινδρου σε σειρά βενζινοκινητήρα για να είμαστε όλοι (ελπίζω) στο ίδιο μήκος κύματος. 

Για να υπολογίσουμε τη σειρά ανάφλεξης έχουμε τα εξής:

[Χρόνοι (4)  * 180°] / Αριθμός κυλίνδρων (3)

Το αποτέλεσμα είναι 240°. Αυτό σημαίνει οτι από τον 1ο κύλινδρο που βρίσκεται στο Ανω Νεκρό Σημείο (Α.Ν.Σ.), η ανάφλεξη γίνεται κάθε 240°. Αυτό σημαίνει οτι η σειρά ανάφλεξης είναι 1 | 3 | 2 με ένα κενό κάθε δεύτερη περιστροφή 60°. Αυτό το κενό είναι αναγκαίο κακό, λόγω του σχεδιασμού του στροφάλου για να “βολέψει” τους 3 κυλίνδρους.

Τί σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει οτι κάθε 60° που είναι μή παραγωγικές σε δύναμη, το μοτέρ έχει περισσότερους κραδασμούς γιατί βρίσκει κενό. Ο στρόφαλος δηλαδή είναι 120 μοιρών.

Μειονεκτήματα

  • Λόγω γεωμετρίας δεν είναι τόσο ισορροπημένος. Οπότε χρειάζεται ένας πιο βαρύς στρόφαλος για να καλύψει αυτούς τους κραδασμούς.
  • Όπως έγραψα και παραπάνω λόγω του κενου των 60 μοιρών, είναι ένα όχι τόσο ομαλής λειτουργίας μοτέρ, όπως θα ήταν ένα αντίστοιχο με περισσότερους κυλίνδρους.
  • Περισσότεροι κραδασμοί σε χαμηλές στροφές, λόγω των λιγότερο παραγωγικών φάσεων στη διάρκεια του χρόνου. Άλλο είναι οι 3000στροφές/δευτερόλεπτο και άλλο οι 1500.

Πλεονεκτήματα

  • Μικρό μέγεθος (μικρότερα οχήματα)
  • Ελαφρύ (λιγότερο ζόρι, μεγαλύτερη οικονομία)
  • Λιγότερες τριβές (λιγότεροι κύλινδροι)
  • Οικονομία καυσίμου (λιγότερα κυβικά)

Πηγές

Engineering Explained

Wikipedia

Wikipedia 1

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights