Αντλία κενού (Exhauster) στις Μ.Ε.Κ. | Τί είναι;

Εισαγωγή

Επειδή ασχολούμαστε με τα αυτοκίνητα και την τεχνολογία όπως και τη μηχανολογία τους, θα μείνουμε μόνο και αυστηρά στις Μηχανές Εσωτερικής Καύσης (Μ.Ε.Κ.) και μόνο.Διαφορετικά θα πρέπει να αναλύουμε και να γράφουμε αρκετά για ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο όπως οι αντλίες κενού.

Ορισμός

Με βάση την έρευνά μου ώς κενό ή απόλυτο κενό ονομάζουμε μια εξιδανικευμένη κατάσταση η οποία δεν μπορεί να συμβεί στη δική μας πραγματικότητα.Αυτό θα μπορούσε να συμβεί στο διάστημα όπως υποστηρίζει η φυσική.

Στη Μηχανολογία το θέμα είναι πιο συγκεκριμένο και ορίζεται ώς η περιοχή μέσα στην οποία η πίεση ενός αερίου είναι μικρότερη της ατμοσφαιρικής πίεσης.Δηλαδή έστω ότι έχουμε ένα δοχείο σταθερών διαστάσεων και εντός αυτού υπάρχει αέριο.Η πίεση εντός του δοχείου λόγω του αερίου πρέπει να είναι μικρότερη από την ατμοσφαιρική πίεση (που ασκείται στο δοχείο).Είναι όμως αυτό απόλυτα σωστό;

Σε γενικές γραμμές ναι, σε ειδικές όμως όχι!Πώς μπορεί ένα αέριο να έχει μικρότερη πίεση από την ατμοσφαιρική;Μα φυσικά αδειάζοντας το δοχείο από οτιδήποτε περιέχει.Δηλαδή κάνοντας αναρρόφηση (vaccum).Έτσι θεωρητικά έχουμε το απόλυτο κενό.Όμως βάση της εισαγωγής που κάναμε αυτό δεν είναι εφικτό στην πραγματικότητα μας οπότε στην ουσία είναι μερικό κενό.

Πώς μετράμε το κενό;

Με ειδικά όργανα που ονομάζονται κενόμετρα.Αυτά χρησιμοποιούνται για μετρήσεις πίεσης χαμηλότερης της ατμοσφαιρικής.Άν η μέτρηση αρχίζει από το τέλειο κενό τότε εκφράζει την απόλυτη πίεση.Αν αρχίζει από την ατμοσφαιρική πίεση και πάνω τότε ονομάζεται πραγματική πίεση ή μανομετρική. Η διαφορά των δύο αποφέρει τη βαρομετρική πίεση. 

Άρα καταλήγουμε ότι :

Απόλυτη πίεση = Πραγματική + Βαρομετρική 

Στις Μ.Ε.Κ. που συναντάμε την αντλία κενού;

Στις θερμικές μηχανές όπως οι Μ.Ε.Κ. συναντάμε το σύστημα αυτό στις πετρελαιομηχανές (diesel).Γνωρίζουμε πως διάφορα εξαρτήματα πάνω στο αυτοκίνητο χρειάζονται υποπίεση (κενό) για να λειτουργήσουν σωστά.Οι πετρελαιοκινητήρες όμως επειδή δεν έχουν πεταλούδα γκαζιού για να δημιουργήσουν στραγγαλισμό ροής του αέρα στην εισαγωγή, οπότε δεν δημιουργούν κατάλληλη υποπίεση και δεν μπορούν να λειτουργήσουν όλα τα συστήματα σωστά (π.χ. σεβρόφρενο).

Γι’αυτό το λόγο τοποθετούνται αντλίες κενού ή exhausters.Αυτές παίρνουν κίνηση με 2 τρόπους:

  1. Απευθείας από τον εκκεντροφόρο
  2. Εξωτερικά με ιμάντα

Πώς λειτουργεί η αντλία κενού;

Νέα σημείωση.jpeg

Η αντλία κενού αποτελείται εσωτερικά από ένα ρότορα, ο οποίος εδράζεται παράκεντρα ώς προς το εσωτερικό της αντλίας.Στο ρότορα εφαρμόζεται ένα πτερύγιο το οποίο χωρίζει το θάλαμο σε δύο τμήματα :

  1. της αναρρόφησης και  
  2. της πίεσης.

Επειδή το πτερύγιο κινείται συνεχώς όσο κινείται ο εκκεντροφόρος και κατά συνέπεια ο ρότορας, αυξάνεται συνεχώς ο όγκος του ενός θαλάμου και μειώνεται ο άλλος.Με αυτό τον τρόπο διοχετεύει τον αναρροφόμενο αέρα στην πλευρά πίεσης και από εκεί μέσω μιας πεταλούδας στην κυλινδροκεφαλή.Αυτή είναι η αρχή λειτουργίας μιας αντλίας κενού.

Πηγές 

tosynergeio.gr

Wikipedia 

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button