Βλάβη σε Φόρντ Τράνζιτ (Ford Transit) 2009 H9FB | Ιστορικό, διαδικασία, αποτέλεσμα.

Γειά σου φίλε και φίλη της αυτοκίνησης!Όπως γράφω και στον τίτλο, αυτό το κείμενο είναι αφιερωμένο σε βλάβη ενός Φόρντ τράνζιτ μοντέλο του 2009. Η αλήθεια είναι πως και ο ιδιοκτήτης ταλαιπωρήθηκε αρκετό καιρό και εγώ λόγω απειρίας με αυτά τα αυτοκίνητα, έφαγα πάρα πολύ χρόνο για να βρω τη βασική του βλάβη. 

 

Ιστορία

Ένα απογευματόβραδο πριν περίπου δυο μήνες έλαβα ένα τηλεφώνημα από μια φίλη.Γνωρίζει φυσικά ότι έχω ασχοληθεί με περίεργα πράγματα στα λίγα χρόνια καριέρας που έχω στην πλάτη μου, οπότε με ρώτησε αν θα μπορούσα να ασχοληθώ με το επαγγελματικό (μεγάλο) φορτηγό της εταιρείας. Φυσικά ήταν τιμή μου που με σκέφτηκε και με προτίμησε. Εγώ από την πλευρά μου εξήγησα ότι δεν έχω ασχοληθεί ενεργά με τέτοια αυτοκίνητα ή αντίστοιχες βλάβες, οπότε αν θα ήθελε να το ψάξω από την αρχή μέχρι όπου και όσο θα φτάναμε. Πάντα βήμα-βήμα και με ενημέρωση από εμένα για την εξέλιξη.

Φυσικά και συμφώνησε και μου πρότεινε να μιλήσω για τα διαδικαστικά με τον υπεύθυνο του στόλου, ο οποίος θα ήξερε καλύτερα να μου περιγράψει το πρόβλημα και το ιστορικό έρευνας που είχε ήδη προηγηθεί. Έτσι κι έγινε. Μίλησα με τον άνθρωπο τα συμφωνήσαμε και παρέλαβα το αυτοκίνητο την επόμενη, όπου και ξεκίνησα αμέσως το ψάξιμο. 

Η βλάβη

Το αυτοκίνητο είναι πλέον 13 ετών και το καντράν του γράφει περίπου 60.000 χλμ. Όπως καταλαβαίνεις δεν κινούνταν και πολύ. Σε ένα ταξίδι επιστροφής από χώρα του εξωτερικού προς την Ελλάδα, υπερθερμάνθηκε η μπαταρία του αυτοκινήτου (η μία από τις δύο) και άρχισε να βγάζει τα υγρά της. Από αυτό το σημείο και μετά το αυτοκίνητο σε κρύο καιρό και δεν έπαιρνε μπροστά εύκολα. Σκαστό σε κατηφόρα (γιατί δεν σπρώχνεται το θηρίο εύκολα) έπαιρνε κανονικά μπρος και δούλευε. Όσο ήταν ζεστό δεν είχε κανένα πρόβλημα επανεκκίνησης της μίζας και του κινητήρα. Αντιθέτως εάν κρύωνε ο κινητήρας του δεν έπαιρνε μπρος με τίποτα!

Οι άνθρωποι φυσικά αμέσως αντικατέστησαν τις μπαταρίες με καινούριες, αλλά το πρόβλημα συνέχιζε απτόητο. Αφού το πήγαν σε επίσημο αντιπρόσωπο της Φόρντ και το πήραν μετά από 25 μέρες χωρίς να υπάρχει κάποια εξέλιξη και αφού επισκέφθηκε ο ιδιοκτήτης έναν ηλεκτρολόγο αυτοκινήτου ο οποίος πάλι δεν κατάφερε να βρει κάποιο πρόβλημα, η επόμενη λύση ήμουν εγώ. 

Σημείωση ότι στο βιβλίο του σέρβις γράφει ότι του καθάρισαν και έλεγξαν τα μπέκ του πετρελαίου, οπότε από αυτό τον τομέα δεν  ήθελα να ψάξω γιατί θα ήταν και χρονοβόρο αλλά και με μεγάλο κόστος για τον ιδιοκτήτη. Πάντως τα μπέκ οπτικά, αλλά και με διαγνωστικό μηχάνημα φαίνονταν άψογα. 

Τα βήματα εύρεσης του προβλήματος

 

Από την πρώτη μέρα που παρέλαβα το όχημα έψαξα κατευθείαν

  • αν υπάρχει κάποια διαρροή ρεύματος 
  • την τάση των μπαταριών
  • την ασφαλειοθήκη του κινητήρα
  • την κεντρική γείωση του κινητήρα

Όλα ήταν άψογα!Ούτε οι ασφάλειες καμένες, ούτε τα ρελέ, ούτε κάποιο βραχυκύκλωμα βρήκα. 

Την επόμενη το πρωί είπα ότι θα εξαντλήσω όλες τις πιθανότητες κάτι να μην πάει καλά με το ρεύμα, οπότε έλεγξα και τις υπόλοιπες δύο ασφαλειοθήκες.

  • Την κεντρική πίσω ακριβώς από τις μπαταρίες και κάτω από το κάθισμα του οδηγού
  • τη βοηθητική μπροστά από τα πόδια του συνοδηγού και κάτω από το ντουλαπάκι του συνοδηγού

Επίσης τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά. Τίποτα καμμένο, τίποτα το περίεργο. Εδώ να σημειώσω πως δεν είμαι ηλεκτρολόγος ή κάποιος που να γνωρίζει καλά τα ηλεκτρολογικά θέματα ενός οχήματος. Τα βασικά όμως όπως η διαρροή ρεύματος και η τάση/φόρτιση της μπαταρίας και του δυναμό, σίγουρα είναι πράγματα που θα μπορούσε να κάνει ο καθένας ο οποίος είναι ελάχιστα εξοικειωμένος με τα ηλεκτρολογικά (κατα τη γνώμη μου). 

Αφού λοιπόν και οι μπαταρίες ήταν σωστές και ο δυναμός φόρτιζε καλά, πήγα στο ψάξιμο κάποιων βασικών αισθητήρων πιθανών για να μη δουλεύει σωστά στην εκκίνηση, για να δώ άν δέχονται ρεύμα και αν στέλνουν ρεύμα.Αυτοί ο αισθητήρες είναι:

  • Μάζας αέρα (MAF)
  • Πίεσης αέρα (MAP)
  • Πρίζα της EGR
  • Βαλβίδα πίεσης καυσίμου μπεκιέρας
  • Μάτι στροφάλου

Τα αποτελέσματα ήταν επίσης καλά. Όλα δουλεύουν ρολόι και το ρεύμα φτάνει σε όλα. Με λίγη έρευνα παραπάνω παίρνω κάποιες πληροφορίες για τα φόρντ που δεν πίστευα ότι θα μπορούσαν να είναι πιθανές αιτίες. Αυτές οι πληροφορίες ήταν ότι μπορεί να προκαλέσουν δυσκολία στην εκκίνηση και να μην παίρνει μπρος το όχημα από:

  • διακόπτη κλειδιού

 

  • πεντάλ γκαζιού

Φυσικά κατάφερα με την πολύτιμη βοήθεια του Παύλου (διάβασε τα άρθρα του) και του φίλου και συνεργάτη μας Λευτέρη (περισσότερες πληροφορίες δεν μπορώ να δώσω), να δοκιμάσουμε και τα δύο. Δοκίμασα και τον διακόπτη του κλειδιού που τελικά δεν έφταιγε αυτός, αλλά και το πεντάλ γκαζιού που επίσης δεν έφταιγε αυτό. Η σκέψη φυσικά πίσω από το πεντάλ γκαζιού ήταν η πιθανότητα να μη δίνει σωστή πληροφορία κατά την εκκίνηση στο ποτενσιόμετρο της “πεταλούδας” (όπως γνωρίζουμε στα ντίζελ δεν υπάρχει πεταλούδα γκαζιού με την ακριβή έννοια) αλλά τζίφος και αυτή η σκέψη. 

Ψάξε από εδώ ψάξε από εκεί και με διαγνωστικό το οποίο δεν έδινε καμμία τέτοια βλάβη από όσες έχω αναφέρει πιο πάνω, πέφτει το μάτι μου στις προθερμάνσεις και στην καλωδίωση τους. Η αλήθεια είναι ότι πολύ δύσκολα μπορείς να τις ελέγξεις γιατί είναι κάτω από την εισαγωγή και δε σου δίνει πρόσβαση.Αλλά το κεντρικό καλώδιο ξεκινάει από ένα επίπεδο πάνω από τις προθερμάνσεις εκεί από όπου παίρνει το ρεύμα το καλώδιο των προθερμάνσεων.Σε εκείνο το σημείο λοιπόν η αρχή του καλωδίου φαινόταν κάπως λιωμένη, κάπως όχι σε καλή κατάσταση.Και φυσικά έκανα το πιο έξυπνο πράγμα που θα μπορούσα να κάνω….το προσπέρασα και δεν του έδωσα σημασία εξαρχής!

Το άφησα στην άκρη του μυαλού μου για την ώρα και συνέχισα με ότι έχει σχέση με τη ροή του πετρελαίου. Αυτό συνεπάγεται ψαχτήρι στα ρακόρ των μπέκ, στη πιθανότητα να υπάρχει αέρας από τη μπεκιέρα προς τα μπέκ,στις γραμμές του πετρελαίου από και προς το τεπόζιτο και φυσικά στο φίλτρο πετρελαίου. Περιττό να σου πώ πως όλα ελέχθηκαν και το φίλτρο πετρελαίου αντικαταστάθηκε με καινούριο ΓΝΗΣΙΟ, αλλά πάλι το πρόβλημα δε λύθηκε.

Φυσικά σε όλο αυτό έχει περάσει η πρώτη εβδομάδα και αρχίζω και εκνευρίζομαι που δε βρίσκω κάτι….Μα η αλήθεια είναι ότι είχα βρει,αλλά η σιγουριά μου ότι δεν ήταν αυτό με έκανε να χάσω πολύτιμο χρόνο! Ήταν η αρχή του καλωδίου ρεύματος των προθερμάνσεων η οποία φαινόταν λιωμένη.

Οπότε αφού ξαναπήρε τα πράγματα από την αρχή μήπως και μου είχε ξεφύγει κάτι ανακάλυψα δυο πράγματα. Η ασφάλεια των προθερμάνσεων ήταν αλλαγμένη από 60Αμπέρ που δίνει ο κατασκευαστής σε 40. Αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι είναι λάθος. Το δεύτερο είναι ότι αφού έβγαλα την άκρη του καλωδίου των προθερμάνσεων, αντιλήφθηκα ότι το πρόβλημα ήταν εκεί από την αρχή και με φώναζε. 

Το επόμενο βήμα ήταν να βγάλω την πολλαπλή εισαγωγής. Έτσι θα έχω πρόσβαση στις προθερμάνσεις και στην καλωδίωση και θα ελέγχουν όλα.

Όπως είναι αναμενόμενο μετά το σκάσιμο της μπαταρίας που ανέφερα στην αρχή της ιστορίας, έκανε βραχυκύκλωμα στο καλώδιο υψηλής τάσης που τροφοδοτεί με ρεύμα τις προθερμάνσεις του κινητήρα.

Το καλώδιο ήταν τσουρουφλισμένο σε όλο το μήκος του και δύο από τις τέσσερις προθερμάνσεις ήταν καμένες. Οπότε βρήκα την κύρια αιτία που το αυτοκίνητο δεν έπαιρνε μπρος. 

Αποτέλεσμα

Αντικατέστησα την ασφάλεια με 60Α και το καλώδιο με τις προθερμάνσεις. Εννοείται γνήσια εξαρτήματα με παραγγελία από αντιπροσωπεία και το αποτέλεσμα ήταν το αναμενόμενο….το αυτοκίνητο πήρε μπρος!

Τώρα εγώ θα θεωρούσα πως πρέπει να χαρώ, αλλά έλυσα το ένα από τα δυο προβλήματα. Το δεύτερο πρόβλημα που θα έπρεπε να λύσω είναι ότι το αυτοκίνητο ναι έπαιρνε πάντα μπρος σε κρύο ή ζεστό καιρό. Το πρόβλημα ήταν οτι έπαιρνε μετά από λίγα δευτερόλεπτα μιζαρίσματος και όχι αμέσως.

Δυστηχώς έπρεπε να παραδώσω το όχημα. Η επόμενη σκέψη ήταν λίγο πιο χρονοβόρα και από θέμα κόστους δεν ήταν συμφέρουσα στην παρούσα φάση. Αυτή ήταν να κατεβάσω το ντεπόζιτο και να το καθαρίσω. Να δούμε τί είχε και τί όχι. Αν έφταιγε κάτι από εκεί μέσα για αυτή την καθυστέρηση στην εκκίνηση του μοτέρ. Βέβαια στην παρούσα φάση έριξα και κάποια πολύ δυνατά καθαριστικά στο τεπόζιτο και φρέσκο πετρέλαιο. Αφήνουμε το χρόνο να δείξει και τον ιδιοκτήτη να με ενημερώσει στα κρύα πάλι πως συμπεριφέρεται το όχημα.

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Back to top button