Υγρό Φρένων (Break fluid)

Το άρθρο αυτό γράφτηκε για τον φίλο Σπύρο, ο οποίος δεν ήξερε τι υγρό φρένων να βάλει στο όχημά του.

Αρχικά θα πρέπει να εξηγήσουμε τι είναι τα υγρά φρένων.

Τα περισσότερα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν υδραυλικό σύστημα πέδησης, ουσιαστικά όταν πιέζουμε το πεντάλ του φρένου, το υγρό  πιέζει τα έμβολα της δαγκάνας και αυτά με την σειρά τους πιέζουν τα τακάκια πάνω στην δισκόπλακα.

 

 

Με την πάροδο του χρόνου τα υγρά φρένων ¨μαζεύουν¨ υγρασία (κοινως νερό) το οποίο επηρεάζει την ροή και την θερμοκρασία του υγρού με αποτέλεσμα να μην φρενάρει κατάλληλα το όχημα μας.

 

Η υγρασία που δημιοουργειται στα υγρά φρένων εμφανίζει δυο προβλήματα, το νερό έχει χαμηλότερη θερμοκρασία βρασμού σε συγκριση με τα υγρά φρένων, ετσί στο κύκλωμα θα δημιουργηθεί αέρας, οπου κατά την χρήση του φρένου θα πιέζεται ο αέρας και όχι το υγρό φρένων, με αποτέλεσμα το πενταλ να φτανει πολύ χαμήλα χωρίς να έχουμε το απαιτούμενο φρενάρισμα. Το δεύτερο πρόβλημα είναι η διαφορετική ( ταχυτητα ροης του υγρού εντός του κυκλώματος ), το ιξώδες του νερού είναι διαφορετικό από το ιξώδες του υγρού φρένων.

 

 

 

 

 

 

 

Σε ένα δοχείο υγρών φρένων θα δουμε να αναγράφονται δυο θερμοκρασίες: η μια αναφερεται ως DRY οπού είναι η θερμοκρασία βρασμού του υγρού όταν δεν υπάρχει υγρασία ( καινούρια υγρά ) και WET η θερμοκρασία βρασμού όταν υπάρχει υγρασία, πάνω από 3,7% νερό.

Ενδεικτικά ένας πίνακας, με τις διαφορες των DOT :

  Dry  Wet  Σύσταση
DOT 3 205°C/401°F 140°C/284°F Γλυκόλη 
DOT 4 230°C/446°F 155°C/311°F Γλυκόλη/ Βορικό άλας
DOT 5 260°C/500°F 180°C/356°F Σιλικόνη
DOT 5.1 260°C 180°C/356°F

Γλυκόλη/  Βορικό άλας

Ένα ακόμα στοιχείο  που χαρακτηρίζει το κάθε υγρό είναι το ιξώδες, το ιξώδες ενός ρευστού είναι η αντίσταση του κατά την ροή, λαϊκιστή η “πηκτικότητα” του κάθε υγρού. Η μονάδα του ιξώδες είναι mm2/sec.

Δεν πρέπει να μπερδέψουμε τα υγρά φρενων μεσα στο κύκλωμα, αν χρειάζεται να συμπληρώσουμε θα βάλουμε το ίδιο DOT, αν για οποιοδήποτε λόγο θελουμε να αλλαξουμε DOT θα πρέπει να γίνει αλλαγή όλων των υγρών. Θα πρέπει να προσέξουμε ότι το Dot 5 δεν είναι συμβατό με σύστημα ABS ( σύστημα αντιμπλοκαρισμοτος τροχού ).

Το Dot 5 είναι το μοναδικό υγρό το οποίο έχει χρώμα μωβ.

Ο μοναδικός περιορισμός που έχουμε είναι ότι δεν πρέπει ΠΟΤΕ να αναμείξουμε  DOT 5 με DOT 5.1, οποιαδήποτε άλλη ανάμειξη είναι συμβατή.Ο χρόνος αλλαγής των υγρών υποδηλώνεται από τον εκάστοτε κατασκευαστή.

Μετα από όλα αυτά λογικό είναι να έχεις απορία τι σημαίνει  DOT, η σημασία των αρχικών είναι από το Department Of Transportation (Τμήμα μεταφορών) των Η.Π.Α..

Όσο απλό και να μας φαίνεται το συγκεκριμένο υγρό να μην ξεχνάμε ότι έχει να κάνει με φρενάρισμα, συνεπώς με την ασφάλεια μας,

Αν δεν έχεις κάνει ποτέ αλλαγή υγρών φρένων στο όχημά σου, κάντε την και το αποτέλεσμα θα σας εκπλήξει.

Παύλος Πιαστόπουλος

Ο Παύλος είναι ο άνθρωπος που θέλεις, για να σου βρεί το ανταλλακτικό που χρειάζεσαι, κατά πάσα πιθανότητα όπου και αν βρίσκεται αυτό...στην Ελλάδα και στον Κόσμο... Απόφοιτος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης του Τμήματος Οχημάτων, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ο ειδικός του ανταλλακτικού σε πολλούς και διάφορους τύπους οχημάτων. Μετράει χρόνια εμπειρίας στην εύρεση και οργάνωση των ανταλλακτικών ,που απαιτούν διάφορα συνεργεία αυτοκινήτων εντός Ελλάδας.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights