Audi RS7 | Τί πρόβλημα έχει η μηχατρονική στο κιβώτιο ταχυτήτων;
Δράττομαι της ευκαιρίας που μου δόθηκε να ασχοληθώ με ένα Audi RS7 (4G) του 2015 και με πρόβλημα στις αλλαγές ταχυτήτων. Και ώ του θαύματος είναι αυτοκίνητο συναδέλφου, ο οποίος δεν είχε ιδέα πως να ψάξει το πρόβλημα (και δεν το λέω κακοπροαίρετα).
Ιστορία
Συγκεκριμένα το αυτοκίνητο δεν έπαιρνε τις ταχύτητες D1 έως D3 στο “comfort mode” και ώς εκ τούτου δεν μπορούσε να κινηθεί σωστά. Κινούνταν όμως χωρίς πρόβλημα και βλάβες στο “sport mode”. Μετά από δοκιμές με δυο μηχατρονικές και αλλαγές καλωδίωσης (υπολογιστή), και συνεχώς αντικατάσταση των λαδιών του σασμάν όπως επίσης και την αντλίας λαδιού, το πρόβλημα συνέχισε απλά με αλλαγές στο πρόβλημα. Με τη μία μηχατρονική τη “μαμά” το πρόβλημα ήταν αυτό που ανέφερα παραπάνω, με τη δεύτερη μηχατρονική το πρόβλημα μεταφέρθηκε στην όπισθεν την οποία και δεν “κούμπωνε” και με την τρίτη το πρόβλημα μεταφέρθηκε ξανά στις ταχύτητες “D” αλλά και στην όπισθεν. Κατευθείαν ακύρωσα τη μαμά μηχατρονική και είπα να πειραματιστώ με τις καλωδιώσεις και τις μηχατρονικές.
Πιο συγκεκριμένα επέλεξα να μοντάρω στις δυο μηχατρονικές την καλωδίωση της άλλης. Να φτιάξω υβρίδια αν μπορεί να το πει κανείς έτσι. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσα να καταλάβω αν φταίνε οι μηχατρονικές, οι καλωδιώσεις ή το ίδιο το σασμάν και στο τέλος ίσως και συνδυασμός αυτών. Όλο αυτό το κομμάτι του ελέγχου και των δοκιμών με έκανε να θέλω να προχωρήσω περισσότερο. Επομένως άμεσα ξεκίνησα να ελέγχω και τις ωμικές αντιστάσεις των ηλεκτροβαλβίδων (οι βαλβίδες αυτές σπρώχνουν μέσω ρεύματος τα ελατήρια ώστε να επιλέγει η σχέση στο κιβώτιο) πράγμα βέβαια που δεν είχα την ευκαιρία να δοκιμάσω ποτέ ξανά. Το αποτέλεσμα άρχισε να αποκλείει πράγματα και με οδήγησε σε πιο σαφή συμπεράσματα. Σε όλες τις μηχατρονικές οι ωμικές αντιστάσεις ήταν περίπου 5,3Ω. Αυτό σημαίνει ότι βρίσκονται στα πλαίσια που ορίζει ο κατασκευαστής για το συγκεκριμένο 8άρι σασμάν.
Συμπέρασμα
Ο αποκλεισμός του προβλήματος από τις ηλεκτροβαλβίδες περιόρισε ευτυχώς το εύρος τη έρευνας στο σασμάν ή στην καλωδίωση. Με μία πιο προσεκτική ματιά στις τιμές της διάγνωσης και συγκεκριμένα στην τιμή εξόδου, συμπέρανα ότι πριν και μετά την εκμάθηση της μηχατρονικής το μάτι των στροφών δεν αναγνώριζε τις στροφές στους δίσκους του σασμάν. Αυτό συνέβη και με τις δυο μηχατρονικές με τις οποίες έγιναν οι κύριες δοκιμές. Αυτό επίσης που συμπέρανα είναι ότι η καλωδίωση έπαιρνε κανονικά ρεύμα, η γείωση ήταν καλή, οπότε το πρόβλημα περιορίστικε μόνο στο κιβώτιο τελικά.
Η πρόταση μου στο συνάδελφο μηχανικό ήταν να γυρίσει πίσω το σασμάν και να αγοράσει ένα ήδη επισκευασμένο με ήδη προγραμματισμένη μηχατρονική πάνω του ή να καθίσουμε και να επισκευάσουμε ότι μπορούμε από αυτό το θηρίο. Φυσικά ήταν κάτι που χρονικά δε σύμφερε κανένα από τους δυο, οπότε η λύση που επιλέχθηκε ήταν η πρώτη. Τα νέα για το αποτέλεσμα θα έρθουν σύντομα μια και το σασμάν που του δώσανε στην αρχή ώς αντικατάσταση ανήκε σε ένα Audi Q5 diesel και δεν το κατάλαβε ούτε ο πωλητής ούτε το συνεργείο και στη συνέχεια βρέθηκε ο κανονικός κωδικός (ελπίζω) απ’ότι μου ανέφερε ο συνάδελφος με αποτέλεσμα να περιμένω να δώ τι θα γίνει και φυσικά να σε ενημερώσω για το αποτέλεσμα.
Συμπέρασμα
Το μάθημα από όλη αυτή την ιστορία είναι ότι κανείς δε γνωρίζει τα πάντα και για όλα τα αυτοκίνητα. Η τεχνολογία τρέχει τόσο γρήγορα που η μελέτη και οι δοκιμές είναι η μοναδικές λύσεις ώστε να προσπαθήσουμε ώς τεχνικοί να την ακολουθήσουμε. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι ένα θηρίο 4.0L V8 TFSI και η τεχνολογία του απίστευτη. Όπως φυσικά και το κόστος όλων αυτών των εξαρτημάτων και ανταλλακτικών. Αναφορικά θα γράψω ότι το κόστος των λαδιών για το σασμάν με όλες τις δοκιμές ανήλθε στα 1000 ευρώ και το νέο σασμάν με τη μηχατρονική περίπου 4000ευρώ.