Τύποι ψυκτικών υγρών | 1234yf VS 134a  

Εισαγωγή

Παρακάτω θα δούμε την διαφορά των δυο ψυκτικών μέσων, τα χαρακτηριστικά του και τις ιδιότητές τους.

Η απορία, στο  τί ψυκτικό υγρό φέρει το όχημα μας μπορεί να λυθεί εύκολα ανοίγοντας το καπό, πολλές φορές αναγράφεται εσωτερικά στο εμπρός μέρος του καπό, στο επάνω μέρος της μετώπης, όμως το πιο απλό είναι ότι τα άκρα σύνδεσης του μηχανήματος πλήρωσης φρέων είναι διαφορετικά για το κάθε ψυκτικό.

R134a

Η χημική σύσταση του  R134a είναι CF3CH2F η με ¨απλά¨ λόγια Τετραφθοροαιθάνιο, χρησιμοποιήθηκε σαν αντικατάσταση του R12, το οποίο δεν είναι τοξικό, μη αναφλέξιμο και δεν έχει διαβρωτικές ιδιότητες. 

R1234yf

Το 1234 ξεκίνησε να χρησιμοποιείται από το 2013, δημιουργήθηκε από την συνεργασία των εταιρειών DuPont-Honeywell ως ο διάδοχος του 134a για εφαρμογές σε συστήματα κλιματισμού στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Το 1234yf με χημική σύσταση C3H2F4 είναι φιλικότερο προς το περιβάλλον, για παράδειγμα, ο δείκτης του στην περίπτωση που θα απελευθερωθεί 1 κιλό στο περιβάλλον είναι μικρότερος του 1, ενώ στην αντίστοιχη ποσότητα του 134a ο δείκτης είναι 1430.

Διαφορές

  • Το 1234yf είναι πιο  εύφλεκτο από το 134a, το οποίο σημαίνει ότι σε περίπτωση διαρροής έχει πολύ λιγότερες πιθανότητες να πάρει φωτιά ή να εκραγεί.
  • Η πυκνότητα του 1234 είναι 1,1g/cm3 ενώ του 134 είναι 0,0042g/cm3
  • Έχουν διαφορετικό σημείο βρασμού και χρειάζεται διαφορετικό λιπαντικό κατά την λειτουργία τους, αυτό μπορεί να δημιουργεί πρόβλημα στην απόδοση του συστήματος ή ακόμα και καταστροφή του συμπιεστή ( κομπρέσορας ).

Συντήρηση

Τα κυκλώματα με ψυκτικό 134 συνιστάται να γίνονται συντήρηση τουλάχιστον μία φορά το χρόνο, η καλύτερη περίοδος είναι πριν το καλοκαίρι ώστε να έχουμε την μέγιστη απόδοση τους καλοκαιρινούς μήνες.

Τα κυκλώματα με ψυκτικό 1234 συνιστάται αν γίνεται συντήρηση κάθε 2 χρόνια, τα μέχρι τώρα δεδομένα δείχνουν ότι το κύκλωμα χρειάζεται συντήρηση κάθε 2-2,5 χρόνια.

Συνεπώς, στην περίπτωση του 134 σε διάστημα 2 ετών θα έχουμε δώσει 110 ( Μ.Ο.), ενώ με το 1234 περίπου 170.

 Κόστος

Η τιμή μιας πλήρωσης με ψυκτικό υγρό R134a κοστίζει από 40€ έως 70€. ( Τιμή καλοκαίρι 2023 )

Η τιμή μια πλήρωσης με ψυκτικό υγρό R1234yf κοστίζει περίπου 0,35€/γραμμάριο ή χονδρικά 150-200€ ( Τιμή καλοκαίρι 2023 ) 

Γιατί είναι τόσο ακριβό το R1234yf;

Πάντα σε ένα νέο προϊόν το κόστος της έρευνας και την ανάπτυξης του προϊόντος θα πρέπει να ενσωματωθούν στο τελικό προϊόν.

Η παραγωγή του συγκεκριμένου ψυκτικό είναι αρκετά πιο πολύπλοκη και απαιτεί σύγχρονο εξοπλισμό του οποίου το κόστος είναι υψηλό.

Μύθος

Κάποιοι θα πουν ότι μπορείς να χρησιμοποιήσεις ότι θέλεις, κάποιοι θα πουν ότι πρέπει να γίνει χρήση του ψυκτικού που ορίζει ο κατασκευαστής, άλλοι θα πουν εγώ έβαλα το ¨τάδε¨ και τόσα χρόνια δεν είχα κανένα πρόβλημα, όλα είναι σωστά και όλα είναι λάθος μέχρι αποδείξεως του εναντίου.

Να θυμάστε ότι αυτοί που δημιούργησαν το ΝΕΟ ψυκτικό υγρό σκέφτηκαν πριν από τον καθένα ότι μπορεί κάποιοι να κάνουν χρήση και του ΠΑΛΙΟΥ ψυκτικού, το σίγουρο είναι ότι όλες οι έρευνες δεν έγιναν άδικα ή απλώς για λόγους marketing,

Πάντα, όσο και να μας ενοχλεί οικονομικά θα πρέπει χρησιμοποιούμε αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής.

Επίσης τα σημεία εξυπηρέτησης που διαθέτουν το συγκεκριμένο ψυκτικό υγρό είναι πολύ λιγότερα από τα αντίστοιχα που διαθέτουν R134a και επειδή ακόμα είναι μειονότητα τα οχήματα που διαθέτουν το συγκεκριμένο ψυκτικό το κόστος αγοράς του παραμένει υψηλό λόγω ζήτησης και όλων των παραπάνω.

Μπορεί να άλλαξε το ψυκτικό υγρό αλλά ο σχεδιασμός του κυκλώματος έχει μείνει ίδιος, έτσι σε περίπτωση βλάβης ο τρόπος διάγνωσης παραμένει ίδιος.

Συμπέρασμα

Έπειτα από προσωπική δοκιμή, αυτό που μπορώ να πω με βεβαιότητα είναι ότι, ένας ¨κομπρέσορας¨ από όχημα με χρήση 1234 μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όχημα που χρησιμοποιεί 134, η τοποθέτηση έγινε πριν από 4 χρόνια και ακόμα λειτουργεί άψογα.

ΠΟΤΕ δεν πρέπει να γίνει ανάμειξη των δύο ψυκτικών υγρών, λόγω διαφορετικής πυκνότητας, με το τρόπο αυτόν οι πιθανότητες  ¨έκρηξης¨ του συστήματος αυξάνονται.  Έτσι, είναι αδύνατον να προσθέσουμε μερικά ml από διαφορετικό ψυκτικό μέσο.

Παύλος Πιαστόπουλος

Ο Παύλος είναι ο άνθρωπος που θέλεις, για να σου βρεί το ανταλλακτικό που χρειάζεσαι, κατά πάσα πιθανότητα όπου και αν βρίσκεται αυτό...στην Ελλάδα και στον Κόσμο... Απόφοιτος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης του Τμήματος Οχημάτων, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ο ειδικός του ανταλλακτικού σε πολλούς και διάφορους τύπους οχημάτων. Μετράει χρόνια εμπειρίας στην εύρεση και οργάνωση των ανταλλακτικών ,που απαιτούν διάφορα συνεργεία αυτοκινήτων εντός Ελλάδας.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights