Χαρακτηριστικά και λειτουργία ενός φίλτρου λαδιού

Αν έχεις ασχοληθεί έστω και λίγο με τη συντήρηση του αυτοκινήτου σου, σίγουρα έχεις ακούσει για το φίλτρο λαδιού. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του κινητήρα, καθώς φροντίζει να κρατά το λάδι καθαρό από ρύπους και ακαθαρσίες. Ας δούμε πώς λειτουργεί, τι σημαίνει η τεχνολογία “micro” στη δομή του και πώς σχετίζεται με την πίεση του λαδιού.

Τι σημαίνει το “micro” στη δομή του φίλτρου λαδιού;

                Δομή φίλτρου λαδιού

Το “micro” αναφέρεται στο επίπεδο λεπτομέρειας με το οποίο φιλτράρει το λάδι. Τα σύγχρονα φίλτρα λαδιού διαθέτουν μικροσκοπικά πορώδη στοιχεία που επιτρέπουν τη διέλευση του λαδιού, ενώ ταυτόχρονα συγκρατούν σωματίδια ρύπων, μεταλλικά υπολείμματα και κατάλοιπα καύσης. Αυτή η μικρο-διήθηση (micro-filtration) είναι ζωτικής σημασίας για την καλή λειτουργία του κινητήρα, καθώς αποτρέπει τη φθορά των εξαρτημάτων και διατηρεί το λιπαντικό σε άριστη κατάσταση.

Πώς λειτουργεί και φιλτράρει το λάδι;

Όταν ο κινητήρας λειτουργεί, η αντλία λαδιού στέλνει το λάδι μέσω του φίλτρου. Το εσωτερικό του φίλτρου αποτελείται από ένα ειδικό χαρτί ή συνθετικό υλικό, διπλωμένο σε πτυχές, ώστε να μεγιστοποιείται η επιφάνεια φιλτραρίσματος. Καθώς το λάδι περνάει μέσα από αυτές τις πτυχώσεις, οι ακαθαρσίες παγιδεύονται, ενώ το καθαρό λάδι συνεχίζει την πορεία του προς τον κινητήρα. 

Ένα καλό φίλτρο μπορεί να αφαιρέσει σωματίδια ακόμα και μεγέθους λίγων μικρομέτρων, προστατεύοντας έτσι κρίσιμα μέρη όπως τα έμβολα, τους εκκεντροφόρους και τα ρουλεμάν από φθορά και βλάβες.

Η σχέση του φίλτρου με την πίεση του λαδιού

Η πίεση του λαδιού είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την υγεία του κινητήρα. Αν το φίλτρο λαδιού βουλώσει λόγω υπερβολικής συσσώρευσης ρύπων, μπορεί να αυξήσει την αντίσταση στη ροή του λαδιού, μειώνοντας την πίεση που φτάνει στα κρίσιμα μέρη του κινητήρα. 

Για να αποτρέψουν αυτό το πρόβλημα, πολλά φίλτρα λαδιού διαθέτουν μια βαλβίδα παράκαμψης (bypass valve), η οποία ανοίγει αυτόματα αν η πίεση του λαδιού πέσει υπερβολικά. Αυτό επιτρέπει στο λάδι να συνεχίσει την κυκλοφορία του, ακόμα και αν το φίλτρο είναι φραγμένο, αποτρέποντας έτσι τη λιπάνση με ανεπαρκή ποσότητα λαδιού και πιθανές μηχανικές ζημιές.

Ο ρόλος του παρεμβύσματος στο φίλτρο λαδιού

               Λευκό παρέμβυσμα

Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες, το φίλτρο διαθέτει ένα λευκό ελαστικό παρέμβυσμα. Αυτό το εξάρτημα είναι κρίσιμο για τη στεγανοποίηση του φίλτρου στη βάση του, αποτρέποντας διαρροές λαδιού. 

Το παρέμβυσμα εξασφαλίζει:

1. Στεγανοποίηση: Κρατά το φίλτρο σωστά εφαρμοσμένο, αποτρέποντας τυχόν διαρροές.

2. Απορρόφηση κραδασμών: Μειώνει τους κραδασμούς που μπορεί να προκαλέσουν χαλάρωση του φίλτρου.

3. Εύκολη εγκατάσταση: Χάρη στο εύκαμπτο υλικό του, προσαρμόζεται τέλεια στη βάση του κινητήρα.

Κατά την εγκατάσταση ενός νέου φίλτρου, καλό είναι να λιπάνεις ελαφρώς το παρέμβυσμα με καθαρό λάδι ώστε να διασφαλίσεις την καλύτερη δυνατή εφαρμογή και αποφυγή φθορών κατά το βίδωμα.

Η βαλβίδα στο φίλτρο λαδιού ή στο καπάκι του φίλτρου

βαλβίδα φλ με πλαστικό καπάκι                (“catridge”). 

Εκτός από τη βαλβίδα παράκαμψης, πολλά φίλτρα λαδιού ή τα καπάκια τους διαθέτουν μια αντεπίστροφη βαλβίδα (anti-drainback valve). Αυτή η βαλβίδα είναι κατασκευασμένη από ελαστικό ή σιλικόνη και αποτρέπει την επιστροφή του λαδιού πίσω στο κάρτερ όταν ο κινητήρας είναι σβηστός.

            βαλβίδες μεταλλικών φίλτρων

Χωρίς αυτήν τη βαλβίδα, το λάδι θα μπορούσε να στραγγίσει από το φίλτρο, με αποτέλεσμα το επόμενο ξεκίνημα του κινητήρα να γίνεται “ξηρό”, δηλαδή χωρίς επαρκή λίπανση για λίγα δευτερόλεπτα, κάτι που μπορεί να προκαλέσει φθορά στα εξαρτήματα. Η αντεπίστροφη βαλβίδα βοηθά να διατηρείται το φίλτρο γεμάτο με λάδι, ώστε η λίπανση να είναι άμεση όταν ξεκινά ο κινητήρας.

Βέβαια η βαλβίδα αυτή λειτουργεί πλήρως όταν το λάδι μας έχει μείνει πάρα πολύ καιρό στον κινητήρα, και σε συνδιασμό με τις αναθυμιάσεις της ελαιολεκάνης (κάρτερ) γίνονται λασπώδη. Οπότε σε αυτή την περίπτωση για να μη μείνει το μοτέρ χωρίς καθόλου λάδι ανοίγει εντελώς ώστε να περάσει έστω και αυτό το κακό ποιοτικά λάδι.  

Συμπέρασμα

Το φίλτρο λαδιού είναι ένας απαραίτητος μηχανισμός για την προστασία του κινητήρα σου. Η τεχνολογία micro-filtration, η σωστή πίεση του λαδιού, η αντεπιστροφική βαλβίδα και η στεγανοποίηση μέσω του παρεμβύσματος συνεργάζονται για να εξασφαλίσουν ότι το λιπαντικό του κινητήρα σου παραμένει καθαρό και λειτουργικό. 

Αντικαθιστώντας το φίλτρο λαδιού τακτικά (και τα λάδια του κινητήρα εννοείται), αποφεύγεις σοβαρές βλάβες και διατηρείς τον κινητήρα σε άριστη κατάσταση για περισσότερα χιλιόμετρα!

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights