Πώς φτιάχνει ηλεκτρισμό το δυναμό;

Το δυναμό για το αυτοκίνητο είναι η σπίθα του, το φώς για τα φώτα του, και η θέρμανση για το καλοριφέρ! Το δυναμό χρησιμοποιείται από το αυτοκίνητο για κάθε ηλεκτρική «εργασία» και σίγουρα είναι αρκετές αυτές οι εργασίες. Εάν νομίζετε ότι η μπαταρία κάνει όλη τη δουλειά τότε ΛΑΘΟΣ! Η αλήθεια είναι ότι η μπαταρία κάνει ένα μόνο πράγμα: ξεκινάει τη μηχανή. Μόλις ξεκινήσει ο κινητήρας, το δυναμό αναλαμβάνει τα υπόλοιπα…οπότε οδηγούμαστε στο ερώτημα: Πώς φτιάχνει ηλεκτρισμό το δυναμό;

 

Βέβαια για του λόγου το αληθές, εάν χρησιμοποιείτε ηλεκτρικά αξεσουάρ ή το ράδιο με σβησμένο το αυτοκίνητο, τότε η μπαταρία είναι εκεί για εσάς.

Η λειτουργία του κινητήρα εξαρτάται από οξυγόνο, καύσιμο και σπίθα! Η σπίθα είναι το επίκεντρο και γι’ αυτή χρειαζόμαστε ηλεκτρισμό. Η μπαταρία μας παρέχει ηλεκτρισμό αλλά για τη σωστή λειτουργία του αυτοκινήτου με τόσα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά πράγματα που διαθέτει χρειάζεται ενίσχυση και ιδού ο δυναμός! Η δουλειά του είναι να φορτίζει συνεχώς τη μπαταρία ώστε να μην αποφορτιστεί. Η μπαταρία είναι 12 βόλτ, όμως εάν βάλουμε σε λειτουργία όλα τα ηλεκτρικά μέρη τότε το δυναμό δίνει από 13 έως 15 βόλτ περίπου.

Πώς το κάνει όλο αυτό;

Το δυναμό αποτελείται από τρία μέρη:

  1. το ρότορα               
  2. το στάτορα           
  3. τη δίοδο                                 
  4. ρυθμιστή τάσης (αυτοματάκι)     

Όταν κινείται ο ιμάντας του δυναμό τότε ο ρότορας μέσα σε αυτό περιστρέφεται πολύ γρήγορα. Ο ρότορας είναι ουσιαστικά ένας μαγνήτης ή μια ομάδα από μαγνήτες που περιστρέφονται, μέσα σε ένα δίκτυο καλωδίων χαλκού. Αυτά τα καλώδια ονομάζονται στάτορας. Αυτά τα καλώδια σε συνδυασμό με την περιστροφή του ρότορα δημιουργούν ένα μαγνητικό πεδίο. Το επόμενο βήμα είναι μία δίοδος η οποία αλλάζει τον ηλεκτρισμό από εναλλασσόμενο σε συνεχές ρεύμα το οποίο χρησιμοποιεί η μπαταρία. Το τελικό βήμα είναι ο ρυθμιστής τάσης. Σε καινούργιας τεχνολογίας δυναμό, ο ρυθμιστής τάσης είναι σχεδιασμένος και κατασκευασμένος εσωτερικά του δυναμό. Στα παλαιότερα δυναμό ο ρυθμιστής τάσης ήταν μεγάλα μαύρα κουτιά χώρια του δυναμό και έπρεπε να είναι βιδωμένα κάτω από το καπό και καλωδιομένος στο σύστημα. Η δουλειά του είναι να κόβει το ρεύμα όταν υπάρχει υπέρταση (συνήθως πάνω από 14,5 βολτ). Άρα προστατεύει τη μπαταρία από το να καεί.

Εάν το δυναμό δεν είναι σε καλή κατάσταση το καταλαβαίνουμε από τη χαμηλή τάση που έχουν τα φώτα μας ή το τρέμουλό τους. Αυτό βέβαια δε σημαίνει πως δεν υπάρχει αρκετή ενέργεια για να εκτελεστούν άλλες εργασίες. Επίσης υπάρχει ένα λαμπάκι στο καντράν μια μικρή μπαταρία η οποία μας προειδοποιεί ότι κάτι δεν πάει καλά.

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button