Πως λειτουργεί ο θερμοστάτης;

Οποιαδήποτε κοινή υδρόψυκτη μηχανή σήμερα λειτουργεί με τη βοήθεια μιας συσκευής η οποία ονομάζεται θερμοστάτης. Ο θερμοστάτης είναι μια μικρή συσκευή (περίπου 5εκ. διαμέτρου) για τα περισσότερα αυτοκίνητα  και βρίσκεται μεταξύ μηχανής και ψυγείου. Πως λειτουργεί ο θερμοστάτης; Η δουλειά του είναι να κρυώνει τη μηχανή όταν αυτή ζεσταίνεται , όταν φτάσει δηλαδήπάνω από ένα όριο που έχει ορίσει ο κατασκευαστής (περίπου 95 oC -100 oC)  και τότε ανοίγει για να περάσει το ψυκτικό υγρό. Βέβαια όσο η μηχανή είναι κρύα, δεν περνάει καθόλου ψυκτικό υγρό στη μηχανή. Με τον τρόπο που λειτουργεί ο θερμοστάτης επιτρέποντας τον κινητήρα να ζεσταθεί γρήγορα, μειώνει τη φθορά του κινητήρα, τα κατακάθια της βενζίνης και του λαδιού και τα καυσαέρια.

Η κατασκευή του αποτελείται από ένα μικρό κυλινδράκι το οποίο βρίσκεται στην πλευρά του κινητήρα. Αυτό το κυλινδράκι είναι γεμάτο από κερί το οποίο αρχίζει να λιώνει στους 82 οC περίπου. Μια ράβδος που επικοινωνεί με τη βαλβίδα σπρώχνει το κερί. Όταν το κερί λιώσει, απλώνεται και σπρώχνει τη ράβδο έξω από τον κύλινδρο, ανοίγοντας έτσι τη βαλβίδα.

Ποια είναι τα συμπτώματα της κακής λειτουργίας του;

  • Το όργανο μέτρησης της θερμοκρασίας διαβάζει πολύ «ψηλά» και η μηχανή υπερθερμαίνεται

Το πρώτο πιθανότερο σύμπτωμα είναι το παραπάνω και θα το καταλάβουμε τα πρώτα 15’ λειτουργίας του κινητήρα. Αυτό είναι το πρώτο σημάδι ότι ο θερμοστάτης δε δουλεύει σωστά.

 

  • Η θερμοκρασία είναι ασταθής

Η ασταθής θερμοκρασία μπορεί να προκαλέσει χαμηλή απόδοση του κινητήρα.

  • Ψυκτικά υγρά γύρω από το θερμοστάτη στη στεγανοποίησή του ή κάτω από το όχημα

Μια ακόμη ένδειξη είναι οι διαρροές από ψυκτικά υγρά τα οποία μπορεί να έχουν προκληθεί από κολλημένο (κλειστό) θερμοστάτη με αποτέλεσμα να μην ρέουν προς τον κινητήρα. Μπορούμε να τα παρατηρήσουμε σε διάφορα σημεία, αλλά κυρίως γύρω από το θερμοστάτη. Επίσης μπορεί να προκληθούν διαρροές από τα κολάρα ψύξης εφόσον πιέζονται από το περίσσιο ψυκτικό που υπάρχει μέσα τους, οπότε καταλαβαίνουμε τη διαρροή από τα υγρά που θα τρέχουν κάτω από το αυτοκίνητο.

Η λύση σε γενικές γραμμές είναι η όχι τελικά ακριβή αντικατάσταση του θερμοστάτη, αποτρέποντας χιλιάδες ευρώ σε επισκευές του κινητήρα λόγω υπερθέρμανσης. Καλό θα είναι επίσης εάν θέλουμε να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο να είμαστε παρατηρητικοί ειδικά αυτούς τους καυτούς μήνες που διανύουμε για να αποτρέψουμε διάφορα δαπανηρά προβλήματα.

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights