Υπολογισμός σε αντοχή | Είδη καταπονήσεων

Όλα τα εξαρτήματα μιας μηχανής δέχονται καταπονήσεις. Μικρές ή μεγάλες, ανάλογα τα φορτία και την κίνηση με την οποία αυτό πραγματοποιείται.

Ορισμός

Ο υπολογισμός της αντοχής εξαρτήματος μηχανής ερευνά το βαθμό ανταπόκρισης σε φορτίσεις ή τις απαραίτητες διαστάσεις για το σκοπό αυτό.

Όταν ένα σώμα παραμορφώνεται από εξωτερικές δυνάμεις, στο υλικό του προκαλούνται αντιδράσεις ή δυνάμεις, οι οποίες ονομάζονται τάσεις.

Αυτές αν είναι κάθετες στη διατομή του σώματος ονομάζονται εφελκυσμού ή θλίψης. Αν εφάπτονται ονομάζονται διάτμισης.

 

 

Ο σωστός υπολογισμός σε αντοχή προϋποθέτει ότι οι συνθήκες λειτουργίας και οι φορτίσεις που προκύπτουν, έχουν υπολογιστεί σωστά και ότι υπάρχουν πειραματικά δεδομένα για τον προσδιορισμό της επιτρεπόμενης τάσης.

 

εφελκυσμός σε μαλακό χάλυβα

 

Όπου :

Δl = πλαστική μήκυνση μείον την ελαστική

σρ = όριο αναλογίας. Είναι η μέγιστη τάση ανάλογη της μήκυνσης (νόμος του Hooke : Ε=σ/ε)

σε = όριο ελαστικότητας. Έως αυτό το σημείο δεν έχουμε πλαστική παραμόρφωση.

Re = όριο διαρροής. Τάση η οποία εμφανίζει σημαντική διαρροή ή μήκυνση.

Rm = όριο θραύσης. Είναι η μέγιστη τάση που μπορεί να επιτευχθεί και ονομάζεται “αντοχή εφελκυσμού”. Μετά από αυτό το σημείο υπάρχει θραύση (σπάει) το δοκίμιο.

Είδη καταπόνησης

Ανάλογα με τις εξωτερικές φορτίσεις πάνω σε ένα στοιχείο (εξάρτημα) μηχανής έχουμε :

  1. Εφελκυσμό
  2. Θλίψη 
  3. Κάμψη 
  4. Διάτμηση
  5. Στρέψη
  6. Λυγισμό (ιδιαίτερη περίπτωση θλίψης)
  7. Πίεση επιφάνειας (καταπόνηση επιφανειών επαφής δυο σωμάτων που πιέζονται μεταξύ τους)

Σε περίπτωση εμφάνισης πολλών ειδών καταπόνησης π.χ. εφελκυσμός και κάμψη, ονομάζεται “σύνθετη καταπόνηση”.

Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα γι’αυτό το άρθρο, κάνει εγγραφή στη λίστα αλληλογραφίας μας και θα σου έρθει περισσότερη γνώση ?

Πηγή

Στοιχεία μηχανών 1

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button