MITSUBISHI LANCER EVOLUTION | Ο μύθος

MITSUBISHI LANCER EVO I (1992  –  1994)

 

 

H πρώτη γενιά από την σειρά ξεκίνησε με έναν 2 λιτρο κινητήρα υπερτροφοδοτούμενο ( turbo ) και με μια τετρακίνηση υιοθετημένη  από το MITSUBISHI GALANT VR-4 αλλά σε σκάφος LANCER. Με απόδοση 244 hp και τελική που να αγγίζει τα 228 χλμ/ω , για τα τότε δεδομένα αρκετά χιλιόμετρα, ένα όχημα καθαρά επιδόσεων και όχι πολυτέλειας λόγω έλλειψης ηλεκτρικών παραθύρων , ΑΒS , ηλεκτρικά καθίσματα, αλλά με την ύπαρξη διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης .

Αυτή ήταν η αρχή του καλού, χωρίς κάνεις – πιστεύω – να φανταζόταν ότι θα ξεκινούσε ένα αμάξι μεγάλης ιστορίας και διακρίσεων, με έναν κινητήρα ( 4G63 ) να παραμένει ο ίδιος σε όλες τι γενιές εκτός από την τελευταία.

MITSUBISHI LANCER EVO II (1994  –  1995)

 

 

Στην δεύτερη γενιά έχουμε μια αναβάθμιση του προηγούμενου μοντέλου. Τόσο εξωτερική ( σε μικρό βαθμό ) , όσο και εσωτερική. Το ένα μέρος που αναβαθμίστηκε είναι η απόδοση που έφτασε τα 252 hp  σε συνδυασμό με μια βελτιωμένη ανάρτηση για καλύτερο κράτημα και πιο ευχάριστο παιχνίδι. Το περίεργο είναι ότι από το εργοστάσιο παραγόταν με σιδερένιες ζάντες για αγωνιστική χρήση αλλά και με 15″ Oz ζάντες.

MITSUBISHI LANCER EVO III (1995  –  1996)

 

 

Με την άφιξη της τρίτης γενιάς των Φεβρουάριο του 1995 έχουμε ένα όχημα με αρκετές βελτιώσεις  σε σύγκριση με τα προγενέστερα μοντέλα, μια πιο επιθετική εμφάνιση, μεγαλύτερα ανοίγματα στο εμπρός μέρος για καλύτερο αερισμό (ψύξη) του κινητήρα και των φρένων. Δημιουργώντας μια υψηλότερη συμπίεση και με την αλλαγή της τουρμπίνας πλέον αποδίδει 270 hp.

MITSUBISHI LANCER EVO IV (1996 – 1998)

 

 

Εδώ έχουμε ριζικές αλλαγές και βελτιώσεις. Το σασί του έχει αλλάξει εντελώς και με αλλαγή της θέσης του κινητήρα δημιουργήθηκε μεγάλη βελτίωση στην ισορροπια του βάρους αλλα και στο κράτημα του οχήματος. Το συγκεκριμένο μοντέλο έβγαινε σε δύο εκδόσεις ( RS – GSR ) και οι δυο εκδόσεις είχαν απόδοση 276hp ( η μέγιστη νόμιμη ιπποδύναμη στην Ιαπωνία τότε )με την διαφορά τον δύο εκδόσεων να είναι αρχικά στο βάρος: η εκδοση RS ζύγιζε 1.260kg και η έκδοση GSR 1.370kg. Η διαφορά των κιλών δημιουργήθηκε λόγω της έλλειψης εξοπλισμου στην εκδοση Rally Sport που δεν είχε ουτε ηλεκτρικά παραθυρα, ουτε bucket καθίσματα, ενα minimal εσωτερικό, με ζαντες 15’’ σιδερένιες. Απο την αλλαγή έχουμε και μια ανανεωμένη σχεδίαση εξωτερικά. Με μια σχεδίαση στο πίσω μέρος πιο έντονη και δυναμική, και στο εμπρός μέρος να κλέβουν την παράσταση δυο τεράστιοι προβολείς ομίχλης.

MITSUBISHI LANCER EVO V (1998 – 1999)

 

 

Εδώ δεν έχουμε αισθητές διαφορές. Κατά βάση υπάρχει διαφορά στους προφυλακτήρες και τα πλαϊνά του οχήματος , όπως και στα φωτιστικά σώματα. Η υποδύναμη παραμένει ονομαστικά ίδια ( 276 hp) παρόλο που πάλι έχει γίνει αλλαγή στην τουρμπίνα. Πολλοί ισχυρίζονται οτι η απόδοση του ήταν μεγαλύτερη από την αναγραφόμενη. 

Οι εκδόσεις παραμένουν ίδιες όπως και στην προηγούμενη γενιά.

MITSUBISHI LANCER EVOLUTION VI (1999 – 2001) 

 

Εδώ μιλάμε για το αμάξι σταθμό. Σε αυτή την γενιά θεωρώ ότι έγινε και η μεγαλύτερη αναγνώριση του μοντέλου. Έδωσαν μεγαλύτερη έμφαση στην ψύξη του κινητήρα , τοποθετώντας μεγαλύτερο intercooler, μεγαλύτερο ψυγείο λαδιού, αλλά και στην ανθεκτικότητα του αλλάζοντας πιστόνια παρέα με μια αλλαγμένη  τουρμπίνα ( τιτανίου – αλουμινίου ). Ωστόσο η απόδοση παραμένει ίδια με 276hp στις 6000rpm.

Τον δεκεμβριο του 1999 δημιουργείται η έκδοση Τommi Makinen η οποία κατέκτησε 4 συνεχόμενα πρωταθλήματα. Αυτή η ειδική έκδοση ηταν εξοπλισμένη με Recaro bucket καθίσματα, 17΄΄Enkei ζάντες , δερμάτινο τιμόνι ΜΟΜΟ και ένα λίγο ελαφρύτερο σκάφος.

Πολλές φορές την συγκεκριμένη έκδοση μπορεί να την δούμε ως Εvolution 6.5 ή ΤΜΕ για συντομία.

MITSUBISHI LANCER EVOLUTION VII (2001 – 2003)

 

 

Στα μέσα του 2001 εμφανίζεται η 7η γενιά εχωντας πλέον ένα μεγαλύτερο σκάφος, περισσότερα κιλά διατηρώντας την ίδια ιπποδύναμη με μια μικρή αύξηση της ροπής ( από 373Νm σε 385Nm) , κάνοντας την μεγαλύτερη αλλαγή του μοντέλου προσθέτοντας ένα ενεργό κεντρικό διαφορικό και ένα πιο αποτελεσματικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης.

Το αυτόματο κιβώτιο 5 σχέσεων είχε την ιδαιτερότητα να ¨εκπαιδεύεται¨ στον τρόπο οδήγησης του κάθε οδηγού ωστε να αλλάζει τον χρόνο, αλλά και τον τρόπο αλλαγής των ταχυτήτων. 

Παλι έχουμε τις εκδόσεις RS και GSR, όμως εδώ εμφανίζεται και μια ακόμη έκδοση η GT-A. Το μοντέλο αυτό έκανε την εμφάνισή του στην Αμερική στην ταινία 2 Fast & 2 Furious , με οχήματα ευρωπαϊκών προδιαγραφών τα οποία έγιναν πισωκίνητα ( για καλύτερο drift ) , χωρίς αυτό να βοηθάει ιδιαίτερα τις πωλήσεις του μοντέλου στην Ευρώπη.

MITSUBISHI LANCER EVOLUTION VIII (2003 – 2005)

 

 

Το μοντέλο που προσωπικά ερωτεύτηκα, με όμορφες ¨γραμμές¨, εξαιρετικές επιδόσεις σε ένα ¨οικογενειακό ¨σκάφος.

Η πρώτη εμφάνιση του μοντέλου έγινε με 17’’ ζάντες ENKEI , φρένα Brembo , Bilstein ανάρτηση , με ένα μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων και την ιπποδύναμη να παραμένει στα 276 hp. Με μια μεγάλη επιτυχία στις πωλήσεις ώστε η εταιρεία να δημιουργεί 4 διαφορετικες εκδόσεις : την έκδοση GSR , RS , SSL και MR.

Με την τοποθέτηση οροφής από αλουμίνιο και με διάφορες μειώσεις βάρους επιτυγχάνεται ένα χαμηλότερο κέντρο βάρους με αποτέλεσμα την δημιουργία μιας πιο ομαλής κύλισης του οχήματος. Δεν θα μπορούσαν να λείπουν βελτιώσεις οδηγικής άνεσης-ευστάθειας , με μια ηλεκτρική τετρακίνηση, με εξελιγμένο σύστημα Traction control και ένα σπόρ σύστημα ABS.

Στην εξωτερική του εμφάνιση έχουμε αλλαγή στους προφυλακτήρες, μια υψηλότερη αεροτομή και ένα εσωτερικό ανανεωμένο αλλά ταυτόχρονα απλό για την κατηγορία. Τα 0-100 χλμ/ω να έρχονται σε μόλις 6,1 δευτ. και την ακινητοποίησή του από 100-0 σε 36,4 μ.. 

Η πιο ¨δυνατή¨ έκδοση του μοντέλου είναι η έκδοση MR FQ-400 η οποία είχε απόδοση 405hp και 481Nm , παραμένοντας ένα από τα πιο δυνατά ( αν όχι το πιο δυνατό ) δίλιτρο αυτοκίνητο στην κατηγορία του. Το ξακουστό σε όλους Top Gear το είχε χρονομετρήσει και ήταν 1,1 δευτερόλεπτα πιο αργο από την Lamborghini Murcielago με χρόνο 1λεπτό και 24,8 δεύτερα , με το συνολικό βάρος του σκάφους να είναι 1.450kg και τα 0-100 σε μόλις 3,5 δευτερόλεπτα!! 

MITSUBISHI LANCER EVOLUTION IX (2005 – 2007)

 

 

Στην συγκεκριμένη σειρά δεν έχουμε μεγάλες διαφορές. Στο κομμάτι της εμφάνισης έχουμε μια διαφοροποίηση στους προφυλακτήρες δίνοντας έναν πιο επιθετικό και αυταρχικό χαρακτήρα.

Στον κινητήρα δεν έχουμε μεγάλη διαφορά στις επιδόσεις. Όμως παρουσιάζεται το σύστημα MIVEC ( σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων – παρόμοιο με το σύστημα VTEC της HONDA ) με την απόδοση να είναι φτάνει 276hp , κατευθυνόμενο από μηχανικό κιβώτιο 5 ή 6 σχέσεων ή αυτόματο κιβώτιο 5 ταχυτήτων.

Επιτέλους έδωσαν μια μικρή έμφαση στην πολυτέλεια – άνεση του οχήματος έχοντας την επιλογή για xenon φώτα , δερμάτινα καθίσματα, ηλιοροφή  κ.α.. Στο κομμάτι της τετρακίνησης έχουμε 3 ηλεκτρονικές επιλογές ανάλογα με το οδόστρωμα, Άσφαλτός, Χώμα και Χιόνι, που προσαρμόζεται το σύστημα ευστάθειας ώστε να έχει την καλύτερη δυνατή πρόσφυση , με την δύναμη να κατανέμεται 50 : 50.

Στο συγκεκριμένο μοντέλο η πιο αποδοτικη έκδοση η MR FQ-360 είχε απόδοση 366hp , μικρότερη ιπποδύναμη από την προήγουμενη έκδοση αλλα με μεγαλύτερη ροπή στα 492Nm, δυστυχώς στην παραγωγή βγήκαν μονο 200 μοντέλα.

MITSUBISHI LANCER EVOLUTION X (2007 – 2016)

 

 

Εδώ η εταιρεία είχε την πρόθεση να κάνει ένα όχημα όσο το δυνατόν πιο γρήγορο γίνεται, διατηρώντας σταθερή την ασφάλεια και την αξιοπιστία του. Έχουμε μια εντελώς διαφορετική σχεδίαση τόσο εξωτερικά αλλά και εσωτερικά, μια πολύ δυναμική εμφάνιση, έναν εντελώς διαφορετικό κινητήρα, μια πολύ ανανεωμένη ανάρτηση.

Στο κομματι του κινητήρα, πλεον μετα από τοσες γενιές εχει αλλάξει εντελώς ( 4Β11Τ ενώ στις προηγουμενες 9 γενιές έχουμε τον 4G63 ). Πλέον το μπλοκ του κινητήρα είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο , σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων ( ΜΙVEC ), μεγαλύτερη τουρμπίνα και intercooler. Αυτό που νομίζω ότι βοήθησε στην επιτυχία του μοντέλου ήταν το συστημα τετρακίνησης που διαθέτει, το οποίο μπορει να δώσει μεχρι και το 100% της δυναμής του σε έναν τροχό και η δυναμη του δεν είναι λίγη 317hp. Είναι αρκετή ώστε να κρατήσει το όχημα εντός δρόμου , διορθόνωντας τα πιο ασυγχώρητα λάθη. Η πιο δυνατή έκδοση φτάνει τα 440 hp και με σύστημα διπλού συμπλέκτη συνδυάζοντας το με ένα αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά.

Η τελευταία εκδοση του μοντέλου ήταν το 2015 με την έκδοση Special Edition με μόνο 1000 μοντέλα παραγωγής. Ωραία όλα αυτά, αλλά κάπου εδώ το όμορφο ταξίδι του “Evolution” τελειώνει, όπως όλα τα όμορφα παραμύθια. Η Mitsubishi ανακοίνωσε ότι αυτό θα είναι το τελευταίο μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης…

Πηγή

mitsubishi-motors

Παύλος Πιαστόπουλος

Ο Παύλος είναι ο άνθρωπος που θέλεις, για να σου βρεί το ανταλλακτικό που χρειάζεσαι, κατά πάσα πιθανότητα όπου και αν βρίσκεται αυτό...στην Ελλάδα και στον Κόσμο... Απόφοιτος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης του Τμήματος Οχημάτων, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ο ειδικός του ανταλλακτικού σε πολλούς και διάφορους τύπους οχημάτων. Μετράει χρόνια εμπειρίας στην εύρεση και οργάνωση των ανταλλακτικών ,που απαιτούν διάφορα συνεργεία αυτοκινήτων εντός Ελλάδας.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button