Tύποι συστημάτων διεύθυνσης (Types of steering systems)
Σε αυτό το βίντεο θα αναφέρουμε δυο από τους πιο γνωστούς και εφαρμοσμένους τύπους συστημάτων διεύθυνσης, όσο αφορά το σχεδιασμό τους από την κολώνα τιμονιού μέχρι και τους τροχούς.
Τα συστήματα αυτά είναι:
- Παραλληλόγραμμο σύστημα
- Το γραναζωτό σύστημα ή σύστημα μπάρας και πινιόν (Rack and Pinion)
Ιστορία
Το παραλληλόγραμμο σύστημα είναι το πρώτο σύστημα που εφαρμόστηκε ποτέ σε όχημα μαζικής παραγωγής. Στις μέρες μας το βρίσκουμε κυρίως σε οχήματα ανωμάλου εδάφους και βαρέως τύπου.
Το γραναζωτό δημιουργήθηκε για να εφαρμοστεί σε οχήματα αγωνιστικού τύπου επειδή είχε μεγαλύτερη ακρίβεια στις στροφές. Το μεγάλο μειονέκτημα ήταν ότι χρειαζόταν μεγάλη μυϊκή δύναμη να το στρίψει κανείς στις χαμηλές στροφές, κάτι όμως που βόλευε πολύ τα πιο μακριά και βαριά οχήματα.
Αρχή λειτουργίας
Το παραλληλόγραμμο σύστημα αποτελείται από την κολώνα τιμονιού, το κιβώτιο το οποίο περιέχει γρανάζια, τον σύνδεσμο “Pitman” ο οποίος συνδέει το κιβώτιο και την κολώνα με την κεντρική μπάρα (ζυγαριά) η οποία αποτελείται από συνδέσμους τύπου ακρόμπαρων οι οποίοι βρίσκονται στα άκρα των τροχών ώστε να τους στρίβουν δεξιά ή αριστερά όποτε χρειαστεί ο οδηγός. Το σύστημα αυτό στην εξελιγμένη μορφή του αποτελείται και από αντλία η οποία κινείται με ιμάντα και παίρνει κίνηση από τη μηχανή, η οποία περιέχει λάδι και κάνει τη λειτουργία του τιμονιού πολύ πιο εύκολη στο στρίψιμο για τον οδηγό.
Το γραναζωτό σύστημα αποτελείται από την κολώνα του τιμονιού, τον σταυρό όπως λέμε είναι σύνδεσμος ο οποίος συνδέει την κολώνα με το πινιόν (γρανάζι), από την οδοντωτή μπάρα, η οποία στα άκρα της συνδέεται με τα ημίμπαρα και αυτά με τα ακρόμπαρα τα οποία δίνουν την στρέψη στους τροχούς. Ουσιαστικά το πινιόν μετατρέπει την κυκλική περιστροφική κίνηση σε γραμμική κινώντας την μπάρα δεξιά ή αριστερά αντίστοιχα. Τις τελευταίες τρείς δεκαετίες αποτελούνται από υδραυλική υποβοήθηση και τις τελευταίες δύο δεκαετίες εφαρμόζεται ηλεκτρική ή συνδυασμός και των δυο.
Επίλογος
Στις μέρες μας οι κατασκευαστές προτιμούν το γραναζωτό σύστημα, λόγω της περισσότερης ακρίβειας και του μικρότερου κόστους κατασκευής αλλά και της οικονομίας χώρου στο αυτοκίνητο αφού αποτελείται από πολύ λιγότερα εξαρτήματα σε σχέση με το παραλληλόγραμμο σύστημα.
Σημείωση ότι υπάρχει και το αντίστοιχο άρθρο.