Adaptive brake

Tί είναι το σύστημα προσαρμοσμένου/βοηθητικού φρεναρίσματος;

  • Ορισμός

Το “Adaptive brake” βοηθάει τον οδηγό σε επικύνδινες και αναπάντεχες καταστάσεις, ενισχύοντας την ενεργητική ασφάλεια του οχήματος. 

Με απλά λόγια το βοηθητικό αυτό φρενάρισμα ενεργοποιείται όταν ο οδηγός χαζεύει από το παράθυρο του ή είναι γενικότερα αφηρημένος, κουρασμένος και ο χρόνος αντίδρασής του είναι αυξημένος (καθυστερεί δηλαδή να αντιδράσει). 

Όταν λοιπόν φρενάρει απότομα ένα προπορευόμενο όχημα και ο οδηγός του οχήματος είναι αφηρημένος προφανώς η πιθανότητα τρακαρίσματος είναι αυξημένη. Σε αυτό το σημείο λειτουργεί το βοηθητικό φρένο το οποίο ενεργοποιείται χωρίς να πατήσει ο οδηγός το πεντάλ του φρένου. Το πόδι του μπορεί να συνεχίσει να είναι στο πεντάλ του γκαζιού. 

Το ίδιο συμβαίνει και με κάποιον πεζό που περνάει κάποια διάβαση βιαστικός μέσα σε αστικό περιβάλλον και πάει λέγοντας. Αποτρέπει δηλαδή κάποιο πιθανό ατύχημα. 

Αυτό επιτυγχάνεται μέσω καμερών που βρίσκονται εμπρός και πίσω του οχήματος καθώς και ραντάρ που εκπέμπουν κύματα συχνοτήτων ώστε να φτάσει στο όχημα η κατάλληλη πληροφορία στον κατάλληλο χρόνο και να σταματήσει το όχημα. 

  • Τρόπος

     Ο τρόπος με τον οποίο καταφέρνει αφού λάβει την πληροφορία ο εγκέφαλος του οχήματος είναι μέσω του ΕSP (Electronic Stability Programm). H μονάδα αυτή αξιολογεί τα δεδομένα που λαμβάνει απο τα εξής μέρη ώστε να εντοπίσει την κατάσταση κάθε στιγμή:

    • Αισθητήρες στροφών/ταχύτητας όλων των τροχών.
    • Αισθητήρας γωνίας τιμονιού.
    • Διακόπτης στοπ (ή ενεργοποιητής φρένου) ο οποίος βρίσκεται πίσω από το πεντάλ του φρένου.
  • Λειτουργία

     Για να λειτουργήσει 100% και με ακρίβεια το βοηθητικό φρένο βασίζεται στην καλή λειτουργία πολλών υποσυστημάτων του οχήματος όπως:

    • ESP (αναφέραμε παραπάνω)
    • EBD ( Electronic Brake Distribution), αναφέρεται στην σωστή κατανομή της πίεσης των φρένων σε κάθε τροχό
    • ΤVB (Torque Vectoring Brake)
    • ABS ( Antilock brake System)
    • ASR (Acceleration Skid Control)
    • ETS ( Electronic Traction System)
    • BAS (Brake Assist System)
    • Hill Start Assist
    • Dry braking

Και αρκετά ακόμη…

  • Πώς γίνεται τελικά;

Ανέφερα πολλά παραπάνω και είναι κυρίως μηχανικής φύσεως. Όλα όμως έχουν να κάνουν με τον προγραμματισμό και την κατανόηση των πληροφοριών από το σύστημα. 

Αυτό γίνεται μέσω ενός αυτομαθητευόμενου αλγορίθμου ο οποίος με βάση το προφίλ οδήγησης του κάθε οδηγού, τον κατατάσσει σε δυο κατηγορίες:

    • Κανονικός οδηγός, αυτός που κινείται κυρίως με βάση τον κ.ο.κ. και χωρίς μεγάλη και απότομη χρήση του γκαζιού και του φρένου
    • Ταραχώδης οδηγός (Hectic Driver σε ελεύθερη μετάφραση), ο οποίος είναι αυτός οπου δεν έχει κάποια σταθερότητα στην οδήγηση, είναι νευρικός, κάνει απότομες κινήσεις και πολύ βαριά χρήση του γκαζιού και του φρένου. Το αντίθετο του κανονικού οδηγού δηλαδή.
  • Συμπέρασμα 

Το συγκεκριμένο σύστημα είναι μια προσπάθεια που έχουν κάνει οι εταιρείες να κάνουν τα οχήματα τους πολύ πιο ασφαλή και να μην έχουμε τραγικά νούμερα θανάτων ή ακόμη και τραυματισμών στο τέλος κάθε χρόνου. 

Όπως και να έχει όμως όσο υπάρχει οδηγός στη θέση, αυτός και μόνο είναι υπεύθυνος για τη χρήση του “όπλου” που χρησιμοποιεί καθημερινά στο δρόμο και θα πρέπει να είναι συνετός και να σέβεται τη ζωή του και τη ζωή των συνανθρώπων του. 

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights