Αερόσακος | Ιστορία. Τί είναι; Πώς λειτουργεί;

ΑΕΡΟΣΑΚΟΣ (Airbag)

 

 

Πριν προχωρήσουμε στην περιγραφή σχετικά με τον αερόσακο να ξεχωρίσουμε τί είναι ενεργητική και τί παθητική ασφάλεια.

Ενεργητική ασφάλεια

Στην ενεργητική ασφάλεια ανήκουν όλα τα συστήματα τα οποία εμπλέκονται, για την αποφυγή ενός ατυχήματος (π.χ. ABS, ESP, Traction Control, Lane Assist κ.α.)

Παθητική ασφάλεια

Στην παθητική ασφάλεια ανήκουν όλα τα συστήματα που παρέχει η καμπίνα και γενικότερα το αμάξωμα σε τυχόν πρόσκρουση (π.χ Airbag κ.α.)

Ιστορική αναδρομή

Η πρώτη υλοποιημένη ιδέα αερόσακου ξεκίνησε από έναν μηχανικό του ναυτικού τον John Hetric. Δημιουργώντας έναν σάκο ο οποίος έπαιρνε εντολή μέσω ενός ελατηρίου και  μιας βαλβίδας ,απελευθέρωνε τον αποθηκευμένο αέρα ώστε να γεμίσει τον αερόσακο. Βέβαια όπως καταλαβαίνεις με αυτόν τον τρόπο ο αερόσακος δεν μπορούσε να γεμίσει πλήρως στο απαιτούμενο χρονικό διάστημα και έτσι η ιδέα δεν προχώρησε σε τοποθέτηση σε όχημα.

Το 1973 η General Motors τοποθετεί αερόσακο στο  Chevrolet Impalas (για κυβερνητική χρήση μόνο). Την ίδια χρονιά το Oldsmobile Toronado ήταν το πρώτο όχημα που πουλήθηκε με αερόσακο συνοδηγού. Εκείνη την περίοδο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρούσαν, ότι ο αερόσακος ήταν περιττός και η ζώνη ασφαλείας επαρκούσε για να διατηρήσει τους επιβάτες ασφαλείς κατά την πρόσκρουση.

Ο αερόσακους του συνοδηγού έγινε υποχρεωτικός αργότερα από του οδηγού. Βέβαια πολλές εταιρείες -που στην τότε εποχή δεν υπήρχε αερόσακος οδηγού- παρατηρείται το ταμπλό στην πλευρά του συνοδηγού να είναι σχεδιασμένο προς τα ¨μέσα¨ ώστε στην περίπτωση ατυχήματος (συνδυαστικά με ζώνη ασφαλείας), ο συνεπιβάτης να μην φτάνει να χτυπήσει στο ταμπλό.

Η Mercedes το 1980 επανάφερε τον αερόσακου οδηγού στην σειρά S-Class (W126), με την Porsche στην συνέχεια (1986) να προσφέρει στον στάνταρ εξοπλισμό αερόσακο οδηγού – συνοδηγού.

Για μερικά χρόνια η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων είχε αφαιρεθεί , θεωρώντας ότι με την χρήση του αερόσακου η ζώνη δυο σημείων ήταν επαρκής. Η Citroen θεώρησε ότι ο αερόσακος θα πρέπει να μένει στραμμένος προς τον οδηγό υπό την ίδια γωνία σε κάθε περίπτωση, τα 2 και μοναδικά μοντέλα που υπάρχει αυτό είναι το C4 (2004) και C5 (2008 – 2017). Φυσικά η Volvo δεν μπορούσε να λείπει από αυτήν την εξέλιξη. Ετσι το 1994 στο Volvo 850 εμφανίζονται για πρώτη φορά οι πλευρικοί αερόσακοι. Η Toyota εδώ έδωσε δυο καινοτομίες :

  • τον αερόσακο για τα γόνατα (κάτω από το τιμόνι) ο οποίος εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Avensis (2003) και
  • τον αερόσακο στα προσκέφαλα με το IQ να είναι το μοναδικό όχημα παγκοσμίως με αυτήν την καινοτομία, ώστε να προστατεύσει τους πίσω επιβάτες σε οπίσθια σύγκρουση. 

Η Volvo το 2012 στο μοντέλο V40 δημιουργεί μια ακόμα καινοτομία στο θέμα της ασφάλειας, εμφανίζοντας αερόσακο για πεζούς (καλά διάβασες). Στην περίπτωση πρόσκρουσης με πεζό, ανοίγει αερόσακος κάτω από το πίσω μέρος του καπό και αποτρέπει την σύγκρουση με το παρμπρίζ.

Μετα από πολύ μελέτη εμφανίστηκε και αερόσακος σε δίκυκλα. Με την Honda το 2006 και το μοντέλο Gold Wing 1800 να διαθέτει έναν αερόσακο 150lt ο οποίος ανοίγει σε μόλις 60 χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Τι είναι ο αερόσακος;

Σίγουρα θα έχεις παρατηρήσει (ειδικά σε παλαιότερα οχήματα) την ένδειξη SRS (supplementary restraint system), που σημαίνει “συμπληρωματικό σύστημα συγκράτησης“. 

Ο σάκος έχει τέτοια διαμόρφωση ώστε να μπορεί να ανοίγει άμεσα και να αποτρέπει τους επιβάτες από τα χτυπήσουν σε σκληρά – αιχμηρά αντικείμενα.

 

 

Κάποτε υπήρχε μόνο ο αερόσακος του οδηγού, πλέον υπάρχουν οχήματα με 8 ή και 10 αερόσακους, κάτι το οποίο έχει δημιουργήσει μια εξαιρετικά ασφαλή καμπίνα επιβατών.

Πως λειτουργεί;

Πλέον η ανάπτυξη του αερόσακου δεν γίνεται με αποθηκευμένο αέρα αλλά με χημική αντίδραση. Εντός του αερόσακου υπάρχει μια γεννήτρια ,όπου το προωθητικό υλικό είναι:

  • ταμπλέτες με βάση την Νιτρική Αμμωνία ( NaN3),
  • ο πυροκροτητής ο οποίος ενεργοποιείται μέσω της ECU (Κεντρική ηλεκτρονική μονάδα επεξεργασίας) αναφλέγει τα ξηρά στοιχεία και παράγει το αέριο πλήρωσης των αερόσακων.

Το αποτέλεσμα της παραπάνω χημικής αντίδρασης είναι το άζωτο και το νάτριο. Το Νάτριο είναι τοξικό αν έρθει σε επαφή με τα μάτια. Ετσι έχουν προστεθεί άλλα χημικά ώστε να δημιουργηθούν άλλες ενώσεις μη τοξικές.

Πλέον σε νεότερα συστήματα η γεννήτρια αυτή ενεργοποιείται σε δυο στάδια:

  • ένα για πλήρωση του 70% του αερόσακου και
  • το δεύτερο για την πλήρωση στο 100%. Αυτό μεταβάλλεται από την δύναμη της σύγκρουσης.

Στο όχημα υπάρχουν σε διάφορα σημεία αισθητήρες επιτάχυνσης (π.χ. στην μετόπη, στις πόρτες κ.α.) οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για το πόσο, το πότε αλλά και το ποιοι αερόσακοι θα ενεργοποιηθούν. Ένας αερόσακος οδηγού είναι περίπου 60 λίτρα και ένα αερόσακος συνοδηγού έως 150 λίτρα, έτσι οι ταμπλέτες είναι ανάλογες ( ποσοτικά ) ώστε να μπορούν να δημιουργήσουν την απαραίτητη πλήρωση του αερόσακου. Να αναφέρουμε ότι ο χρόνος που χρειάζεται για να ανοίξει πλήρως ο αερόσακος είναι περίπου 0,03 δευτερόλεπτα.

Πρόσθετα στοιχεία

Όπως αναφέραμε παραπάνω οι αισθητήρες είναι τοποθετημένοι σε διάφορα μέρη, τόσο για την σωστή ενεργοποίηση τον αερόσακων αλλά και για την αποφυγή άσκοπης ενεργοποίησης, π.χ. αισθητήρας στον προεντατήρα της ζώνης ή αισθητήρας βάρους στα καθίσματα. Για την καλύτερη ακινητοποίηση των επιβατών στην θέση τους, υπάρχουν προεντατήρες οι οποίοι μαζεύουν (συρρικνώνονται) ώστε να διατηρήσουν όσο το δυνατόν ακίνητο τον επιβάτη.

Στην περίπτωση ανατροπή του οχήματος υπάρχει αισθητήρας για την αναγνώρισή του ( αισθητήρας ανατροπής ) ο οποίο είναι υπεύθυνος για την ενεργοποίηση των πλευρικών αερόσακων, ακόμα και αν υπάρξει διακοπή ρεύματος υπάρχει πυκνωτής ικανός να ενεργοποιήσει αυτός τους αερόσακους.

Να μην ξεχνάμε ότι ο αερόσακος είναι ένα συμπληρωματικό μέσο ασφαλείας και συνδυάζεται πάντα με την χρήση ζώνης ασφαλείας. Όλες οι δικλείδες ασφαλείας δημιουργήθηκαν γιατί η ενεργοποίηση του αερόσακου χωρίς την χρήση ζώνης ασφαλείας θα είχε ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα.

Η ΖΩΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΩΖΕΙ ΖΩΕΣ

Πηγή 

Gomechanic.in

Wikipedia.com

Physics4u.gr 

Motorbiscuit.com

Thoughtco.com

master organic chemistry

Παύλος Πιαστόπουλος

Ο Παύλος είναι ο άνθρωπος που θέλεις, για να σου βρεί το ανταλλακτικό που χρειάζεσαι, κατά πάσα πιθανότητα όπου και αν βρίσκεται αυτό...στην Ελλάδα και στον Κόσμο... Απόφοιτος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης του Τμήματος Οχημάτων, τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ο ειδικός του ανταλλακτικού σε πολλούς και διάφορους τύπους οχημάτων. Μετράει χρόνια εμπειρίας στην εύρεση και οργάνωση των ανταλλακτικών ,που απαιτούν διάφορα συνεργεία αυτοκινήτων εντός Ελλάδας.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Verified by MonsterInsights