Γενική επισκευή Seat Ιbiza 6L 1.4 | Κωδικός κινητήρα BBZ

Γειά σου φίλε και φίλη της αυτοκίνησης! τί μας κάνεις πώς είσαι; Σήμερα θα μιλήσουμε για μια γενική επισκευή σε Seat Ibiza 6l 1400 κ.ε.κ. μοντέλο του 2004 με κωδικό κινητήρα ΒΒΖ. 

Σκοπός του άρθρου

Γράφω αυτό το άρθρο γιατί θέλω να σχολιάσω το σχεδιασμό του κινητήρα αυτού που είναι πολύ διαφορετικός σε σχέση με άλλου τύπου κινητήρες όπως ευρωπαϊκοί, κορεατικοί ή ιαπωνικοί. Αυτό που με ενθουσίασε αρκετά με αυτό το αυτοκίνητο είναι ότι είχα ένα αρκετά μεγάλο διάστημα να κάνω μια τέτοια επισκευή.  Σε αυτοκίνητο δηλαδή του γκρουπ. 

Πληροφορίες

Λίγα λόγια για αυτό το όχημα και για αυτό τον κινητήρα πριν μπω στην ουσία δηλαδή να σχολιάσω κάποιες εικόνες που έχω για εσένα. Το Ιμπιζα είναι ένα πολύ δημοφιλές αυτοκίνητο στην Ελλάδα από τις αρχές του 2000 με το τότε γρήγορο Ίμπιζα Τόπ Γκάν. Eίναι εκείνο το ήδη δημοφιλές Ιμπιζα μόνο που είχε εξάτμιση, ένα ας πούμε “πρόγραμμα” και ελεύθερο φίλτρο εισαγωγής του αέρα στον κινητήρα. Με αυτά τα καλούδια κατάφεραν να αναβαθμίσουν τον κινητήρα στα 100 άλογα, νούμερο εξωφρενικό για την εποχή και για εργοστασιακή βελτίωση. 

Στη συνέχεια το ibiza άλλαξε και στρογγύλεψε. Εκείνο το τετράγωνο πράγμα “μαλάκωσε” πλέον είχε μια πιο φιλική και μοντέρνα μορφή για τα μάτια μας… οι επιδόσεις βέβαια κρατήθηκαν στα ίδια επίπεδα στα 101 άλογα με λίγο χαμήλωμα και σφίξιμο των αναρτήσεων έγινε πάλι ο κακός χαμός για την τρίτη γενιά των ίμπιζα του Γκάν. Φυσικά η απλή έκδοση είχε παρόμοια αλλά πιο άκακη όψη και κρατήθηκε στους 75 ίππους. Ναι μεν μοντέρνο και όμορφο, αλλά όχι για ανήσυχα χέρια.

Επισκευή

Φτάνει με τις γενικές πληροφορίες και πάμε να μιλήσουμε για τη γενική επισκευή του κινητήρα. Όταν λέμε γενική επισκευή εννοούμε πάντα ότι κάνουμε ολικό λύσιμο του κινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι λύνουμε το Κεφαλάρι , τα έμβολα, γίνονται μετρήσεις στο μπλοκ όπως και στα έμβολα για να σιγουρευτούμε ότι είναι μέσα στα πλαίσια του κατασκευαστή και δεν πήγε κάτι τελείως στραβά και πάντα ανάλογα με τον λόγο για τον οποίο μπήκε το αυτοκίνητο για επισκευή στο συνεργείο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν κολλημένα τα ελατήρια του λαδιού όλων των εμβόλων. Μιλάμε ότι έκαιγε 2 λίτρα λάδι σε 3000 χλμ το μοτέρ του. 

Φυσικά εκτός από τον κινητήρα αυτό καθε αυτό ελέγχουμε και τα περιφερειακά μέρη που είναι πιθανά για διαρροές λαδιού ή νερού όπως για παράδειγμα σωληνώσει (κολάρα) νερού από το σύστημα ψύξης, δοχείο αναθυμιάσεων, σωληνάκια που ίσως φέρουν λάδι ή αναθυμιάσεις. Γενικά κάνουμε έλεγχο στο χώρο του κινητήρα για να προλάβουμε τυχόν περαιτέρω βλάβες. 

Στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο άλλαξα και τα στρόγγυλα λαστιχάκια στεγανοποίησης του δοχείου αναθυμιάσεων που εφαρμόζει επάνω στο μπλοκ του κινητήρα, λόγω μια μικρής διαρροής που υπήρχε από εκεί. Όποτε αφού έλειπε το Κεφαλάρι θα ήταν κρίμα να μην αντικατασταθούν. Το ότι έλειπε το Κεφαλάρι σημαίνει ότι είχα πολύ μεγαλύτερη πρόσβαση.  

Σε αυτό το σημείο δείχνω τη φωτογραφία που είχαμε ανεβάσει και σε ιστορία σε ίνσταγκραμ και φέισμπουκ. Εδώ δείχνουμε την επιφάνεια του μπλοκ σε κατοψη. Τα βελάκια δείχνουν την απόσταση μεταξύ του μπλοκ και των χιτωνίων των κυλίνδρων. Αυτό ονομάζεται ανοιχτό μπλοκ ή open deck στα αγγλικά και σημαίνει οτι το ψυκτικό υγρό υπάρχει και καλύπτει εξωτερικά και άμμεσα τα χιτώνια ωστε να υπάρχει καλύτερη ψύξη του κινητήρα και πιο αποδοτική. 

Εδώ βλέπουμε την πιανόλα των εκκεντροφόρων. Αυτό σημαίνει ότι βρίσκονται μέσα στο καπάκι αυτό που φαίνεται πίσω από τα γρανάζια. Οι εκκεντροφόροι βγαίνουν από αυτό το καπάκι όχι με καβαλέτα αλλά σαν συρτάρι. 

Όπως βλέπεις στην εικόνα έχει και δυο βίδες στα δυο γρανάζια. Αυτό είναι κλείδωμα εκκεντροφόρων πατέντα, μια και δεν υπάρχουν εύκολα τα εργαλεία κλειδώματος για τον κινητήρα αυτό και δε χρειάζονται κιόλας γιατί πολύ απλά κλειδώνουν και έτσι και με σημάδια με μαρκαδόρο. Σημειώνω εδώ πως πίσω από το μεγάλο γρανάζι του εκκεντροφόρου εισαγωγής βρίσκεται ένα μικρότερο το οποίο δε φαίνεται στην εικόνα.

Αυτό συμβαίνει γιατί το μεγάλο γρανάζι παίρνει κίνηση από το γρανάζι του στροφάλου μέσω ενός οδοντοτού ιμάντα (χρονισμού) ,κινεί το γρανάζι που δεν φαίνεται και αυτό με τη σειρά του κινεί το γρανάζι του εκκεντροφόρου εξαγωγής μέσω ενός μικρότερου ιμάντα χρονισμού. Επιστρέφω λίγο στα εργαλεία χρονισμού. Εδώ θα χρειαζόντουσαν μόνο στην περίπτωση που θα εξάγαμε τα γρανάζια πάνω από τους εκκεντροφόρους και θα θέλαμε να ξαναβρούμε το χρονισμό τους. 

Στην επόμενη εικόνα βλέπουμε σε κάτοψη το Κεφαλάρι. Το άνω μέρος του αποτελείται από τα σωτήρια, τις βαλβίδες, τα ελατήρια των βαλβίδων, τους αγωγούς λαδιού και νερού και αυτά τα στρογγυλά λάστιχα στη μέση. 

Είναι πολύ σημαντικό να τοποθετήσουμε τα ωστήρια των βαλβίδων σε ίσια θέση όπως βλέπεις ότι είναι εδώ και να πατούν καλά στη θέση τους ώστε κατα το μιζάρισμα του κινητήρα αφού μονταριστούν όλα ξανά, να μην έχουμε θέμα και δεν παίρνει μπρος το αμάξι. Ο λόγος είναι απλός. Εάν φύγουν τα ωστήρια από τη θέση τους δεν θα πατούν τις βαλβίδες με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει το άνοιγμα/κλείσιμο τους. Άρα δεν θα υπάρχει συμπίεση στον κατάλληλο χρόνο, ούτε εισαγωγή ούτε εξαγωγή και μια μεγάλη σειρά πολλών γεγονότων τα οποία είναι υπεύθυνα για τη μη εκκίνηση του κινητήρα. 

Έχω ακούσει σε συζήτηση με συναδέλφους να μην έχουν πατήσει ακριβώς ίσια και να έρθουν στη θέση τους μετά από λίγα μπιζαρίσματα. Οκ αλλά δεν είναι και η σωστότερη των διαδικασιών. Επίσης αντικαθιστούμε πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις τα στρογγυλά λάστιχα που στεγανοποιούν το χώρο των μπουζί ώστε να μην περάσει λάδι μέσα εκεί. Αν περάσει λάδι θα περάσει αρκετό, οπότε το μπουζοκαλώδιο δεν θα είναι ικανό να στείλει την τάση που χρειάζεται στην πορσελάνη του μπουζί ώστε να γίνει η ανάφλεξη του μείγματος. Άρα ένας λόγος να τριαρίζει ή να μη δουλεύει καθόλου σωστά ένας κινητήρας. 

Στην επόμενη εικόνα βλέπουμε το Κεφαλάρι και το μοτέρ μονταρισμένο.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι έχω βάλει μια χλαπάτσα μέσα στον κινητήρα και ότι τον έχω σφίξει τόσο πολύ που βγήκε η πράσινη χλαπάτσα έξω. Όχι δεν είναι κάτι τέτοιο. Απλά είναι η ειδική αεροστεγής κόλλα που βάζουμε στην πιανόλα για να πατήσει και να στεγανοποιήσει την επιφάνεια επαφής με το Κεφαλάρι. Στην περίπτωση αυτή βέβαια δυστυχώς μου έπεσε παραπάνω κόλλα στην περιφέρεια της πιανόλας. Να τα λέμε και αυτά ότι γίνονται και κάποια λαθάκια. Στην εικόνα επίσης αυτή βλέπουμε το μικρό ιμάντα που κινεί τα δυο γρανάζια των εκκεντροφόρων. 

Επίλογος

Τέλος καλό όλα καλά με την επισκευή αυτή. Το αυτοκίνητο δούλεψε όπως έπρεπε και καλύτερα θα έλεγα. Τα σημαντικά σημεία της επισκευής που ήθελα να μοιραστώ μαζί σου ήταν αυτά που σχολίασα, αλλά υπάρχει ένα ακόμη μικρό θέμα που θα ήθελα να συζητήσω μαζί σου σε μελλοντικό άρθρο – βίντεο και έχει να κάνει με τη μπιέλα αυτού του κινητήρα. Τουλάχιστον η έμπνευση για το θέμα αυτό προέκυψε μετά από αυτή την επισκευή. 

Πηγές

Φωτογραφίες των Ibiza από Google

Stefanos Ververas

Ο Στέφανος είναι ένα παιδί με όνειρα. Μάλιστα τα πρώτα από αυτά άρχισαν να πραγματοποιούνται όταν ξεκίνησε στα 18 του χρόνια, από το χωριό του -Βαλτινό Τρικάλων της Θεσσαλίας- να σπουδάσει στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο τμήμα Οχημάτων. Εργάζεται στον κλάδο της επισκευής και συντήρησης οχημάτων. Η μεγάλη του αγάπη για τα αυτοκίνητα τον ώθησε να ασχοληθεί με τα social media και να χτίσει αυτή την ιστοσελίδα, με μοναδικό σκοπό την ενημέρωση και εκπαίδευση των αναγνωστών, με μοναδικά εργαλεία την ενέργεια, το πάθος, την όρεξη για μάθηση και την τεχνογνωσία που διαθέτει.

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button